10 توصیه اولیه برای پیشگیری از جوش و آکنه:

یک چیز متداول وجود دارد به نام آکنه! که همه ی انسان ها در دوره ای از زندگی داشتن آن را تجربه کرده اند و با آن آشنایی دارند. جوش و آکنه هنگامی ایجاد میشوند که ترشحات روغنی غده های چربی زیر پوست، منافذ ریزی که در پوست برای فولیکول های مو وجود دارد را مسدود میکنند. اگر این منافذ بزرگ باشند، جوش های سرسیاه تشکیل میشوند که کوچکتر، مسطح تر و با مرکز سیاه هستند. اگر منافذ کوچک باشند، جوش های سرسفید ایجاد میشوند. هردو نوع جوش ها میتوانند متورم و حساس شوند. هرچند که جوش صورت یک نفرین دردناک برای نوجوانان 10 تا 13 ساله محسوب میشود، 20% از افراد بالغ هم از جوش و آکنه رنج میبرند. اثر آکنه هایی که در نوجوانی ایجاد میشود میتواند تا 10 سال باقی بماند. هرچند که آکنه در هردو جنس تشکیل میشود، شیوع آن در بین دختران بیشتر است.

دلایل ایجاد آکنه بطور قطعی مشخص نیست اما از عوامل ایجاد آن میتوان به باکتری ها، هورمون ها و استرس اشاره کرد. در این مطلب قصد دارم توصیه های کلی اولیه برای پیشگیری از ایجاد آکنه و جوش صورت را بیان کنم. توصیه های تخصصی و درمانی در مطالب بعدی ذکر خواهد شد.

1- صورت خود را تمیز نگاه دارید:

چه شما جوش صورت داشته باشید چه نداشته باشید، لازم است که در طول روز 2 بار صورت خود را بشویید. این کار آلودگی های روی پوست، سلول های مرده ی پوست و روغن اضافی پوست را پاک میکند. باید بدانید که شستن صورت، بیش از 2 بار در روز، لزوما توصیه نمیشود؛ این کار بیشتر موجب آسیب به پوست میشود تا اینکه مزیتی محسوب شود. برای شستشوی صورت از آب ولرم (نه داغ) و پاک کننده های ملایم استفاده کنید. استفاده از صابون های خشک و سخت (مانند صابون دئودورانت )، برای پاکسازی صورت، میتواند موجب آسیب، تحریک و تورم پوست صورت شود.

از اینکه پوست صورت را با وسایلی مانند لیف، دستکش های زبر یا اسفنج شستشو دهید، اکیدا اجتناب کنید. همیشه پوست صورت را به آرامی اما بطور کامل شستشو دهید و سپس با یک حوله ی نرم خشک کنید.

2- آبرسانی:

بسیاری از افرادی که در صورت خود، جوش یا آکنه دارند، به استفاده از پاک کننده هایی مانند صابون های ضدجوش عادت دارند. اکثر این پاک کننده ها حاوی عناصری هستند که موجب خشکی پوست میشود. پس به همراه این محصولات، همیشه از مرطوب کننده ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که بر روی مرطوب کننده ی مورد استفاده، عبارت "Noncomedogenic" قید شده باشد. این عبارت به معنی اینست که مرطوب کننده، موجب ایجاد آکنه نمیشود.

3- از محصولات ضد آکنه قوی استفاده کنید:

برای استفاده از محصولات ضداکنه نیازی به تجویز پزشک ندارید. این محصولات معمولا شامل عناصری مانند بنزوئیل پراکسید، سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید هستند که موجب محدود شدن باکتری ها و خشک شدن پوست میشوند. انتخاب دیگر شما، ژل های موضعی رتینوئید OTC هستند که بطور موثری از ایجاد آکنه جلوگیری میکنند. البته در استفاده از این محصول احتیاط کنید؛ خصوصا اگر دارای پوست حساسی هستید.

4- کمتر آرایش کنید:

در طول افزایش و شیوع آکنه، سعی کنید کمتر از پودرهای آرایش پوست استفاده کنید یا اگر ناچار به آرایش کردن هستید، حتما در پایان روز آن را از روی صورت خود پاک کنید. تا جایی که میتوانید از مواد آرایشی بدون روغن، رنگ مصنوعی و مواد شیمیایی استفاده کنید و بازهم به عبارت "Noncomedogenic" بر روی تمامی محصولات آرایشی مورد استفاده دقت کنید.

5- مراقب چیزی که روی سر خود میریزید باشید!

روغن ها، پمادها یا ژل هایی که بر روی موهای خود میریزید، هنگامی که بر اثر گرما یا هر عامل دیگری، با پوست صورت تماس داشته باشند، میتوانند منافذ پوست را بسته و پوست را تحریک کنند. پس اگر میخواهید جوش صورت نداشته باشید، تا جایی که میتوانید موهای خود را خشک نگه دارید. بعلاوه از شامپوهای ملایم و خنک کننده استفاده کنید. موهای چرب میتوانند موجب افزایش روغن پوست و افزایش احتمال جوش زدن صورت شوند. پس اگر موهای چربی دارید، دفعات استحمام خود را بالاتر ببرید و اگر موهای شما بلند است، آنها را ببندید تا با پوست صورت در تماس نباشند.

6- به صورت خود زیاد دست نزنید!

از اینکه دائما گونه ها یا چانه ی خود را با دست بگیرید اجتناب کنید. دست زدن به صورت علاوه بر اینکه موجب تکثیر باکتری های مضر بر روی پوست صورت میشود، موجب تحریک جوش های موجود یا ورم پوست میشود. از دست زدن و ترکاندن جوش های صورتتان هم اجتناب کنید. این کار موجب ایجاد عفونت و زخم در صورت میشود.

7- در معرض نور خورشید نباشید:

امواج فرابنفش نور خورشید میتواند موجب افزایش التهاب و قرمزی پوست یا سیاه شدن رنگدانه های پوست و ایجاد جوش های سرسیاه شود. از طرفی صابون ها و داروهای ضدجوش، حساسیت پوست شما به نور آفتاب را بیشتر هم میکنند. پس لازم است که زمان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب را محدود کنید؛ مخصوصا ساعتهای 10 صبح تا 2 بعد از ظهر. همچنین در هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پیراهن آستین بلند و کلاه پهن بپوشید. چه در صورت خود آکنه داشته باشید چه خیر، حداقل 20 دقیقه قبل از خارج شدن از خانه و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، از ضدآفتاب های با SPF 30 یا بالاتر، بر روی پوست خود استفاده کنید.

8- پوست خود را تغذیه کنید:

برخلاف باور عمومی، اکثر متخصصان اعتقاد دارند که شکلات موجب ایجاد آکنه و جوش در پوست نمیشود. با این وجود توصیه میشود که از خوردن غذاهای چرب و خوراکی های صنعتی مانند پفک، چیپس و... خودداری کنید و در برنامه ی غذایی خود، میزان مصرف میوه، سبزی تازه و حبوبات را افزایش دهید. لبنیات و موادی که میزان شکر بالایی دارند محرک ایجاد اکنه هستند؛ از آنها اجتناب کنید!

9- مرتب ورزش کنید:

ورزش کردن منظم موجب سلامت کلی بدن میشود و پوست هم از این قاعده مستثنی نیست. مداوم ورزش کنید؛ از مالیدن تجهیزات ورزشی و آلودگی ها به صورت جدا خودداری کنید و بلافاصله بعد از ورزش حمام کنید.

10- خونسرد باشید:

پژوهش ها نشان میدهند که استرس میتواند موجب افزایش جوش و آکنه شود. هنگامی که دچار استرس میشوید لحظه ای با خود بگویید که چه چیزی موجب استرس شما شده است؟ و سعی کنید برای آن راه حلی پیدا کنید.

منبع: www.webmd.com

برای مشاهده محصولات ضد جوش و آکنه سایت درمان کالا، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

کرم و ژل ضدجوش | فروشگاه اینترنتی درمان کالا

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments...