کیسه کلستومی

زندگی با کیسه کلستومی!

ممکن است شما نیز نام کیسه کلستومی را شنیده باشید و به دنبال پاسخ این سوال باشید که کیسه کلستومی چیست؟ وقتی که روده فرد، بعد از یک بیماری یا مشکلات سلامتی، نیاز به احیا شدن دوباره دارد؛ یا در شرایطی که نیاز است تا قسمتی از روده بزرگ از بدن خارج شود؛ از کیسه کلستومی استفاده میشود. در این صورت، در طول یک عمل جراحی، به نام عمل کلستومی، انتهای روده از طریق یک شکاف در شکم خارج شده و چیزی به نام "استوما" تشکیل میشود که محلی برای خارج شدن مدفوع فرد است.

به چه دلایلی ممکن است فرد به عمل کلستومی نیاز داشته باشد؟

عمل کلستومی در شرایطی انجام میشود که مشکلی در قسمت پایین روده وجود داشته باشد. برخی از این مشکلات با استفاده موقت از کیسه مدفوع و بهبود روده حل میشود و برخی دیگر مانند سرطان روده، دائمی هستند و ممکن است لازم باشد قسمت پایین روده خارج شده و فرد تا آخر عمر از کیسه کلستومی استفاده کند. از دلایل انجام عمل کیسه موقت روده میتوان به این موارد اشاره نمود:

  • انسداد روده
  • جراحت روده
  • برخی بیماریهای خود ایمنی که موجب التهاب روده میشوند
  • سرطان روده بزرگ
  • مقعد بسته یا نارساییهای دیگر بدو تولد

ریسکهای عمل کلستومی

حال باید به این سوال پاسخ دهیم که عوارض و ریسک عمل کیسه کلستومی چیست؟ عمل کلستومی هم مانند سایر عملهای جراحی در یک حد معمول، ریسکهایی مانند حساسیت به بیهوشی و خونریزی را به همراه دارد اما برخی ریسکهای دیگر هم مختص خود عمل کلستومی است:

  • بسته شدن استوما
  • صدمه به اندامهای دیگر
  • فتق
  • عفونت
  • خونریزی داخلی
  • مشکلات مربوط به زخم
  • پایین افتادگی شکم در قسمت عمل شده

بر خلاف مقعد انسان، در استوما ماهیچهای برای نگهداری، یا عصبی برای حس کردن وجود ندارد و حرکات روده را نمیتوان کنترل کرد یا فهمید. در نتیجه کیسهای به نام کیسه کلستومی به استوما وصل میشود تا مدفوع فرد، در درون این کیسه جمعآوری شود. ممکن است برخی از افراد مجبور باشند به صورت مداوم از کیسههای کلستومی استفاده کنند، اما در بیشتر موارد، افراد پس از مدتی دوباره به زندگی معمولی خود باز میگردند. با وجود آنکه ممکن است استفاده از کیسه کلستومی ناخوشایند باشد اما اغلب، طول عمر بیماران استومی با افراد عادی تفاوتی ندارد؛ تنها شیوه زندگی آنها دچار تغییراتی خواهد شد.

انواع کیسه کلستومی

بهترین نوع کیسه استومی، مدلی است که راحتی بیمار را فراهم کند و با پوست مطابقت داشته و موجب ایجاد حساسیت نشود. کیسه موقت روده انواع مختلفی دارد؛ در ادامه آنها را معرفی کرده و در مورد هرکدام توضیح خواهیم داد:

1- کیسه یک تکه

در این نوع جایگزین کیسه کلستومی، دهانه کیسه از طریق یک چسب ملایم و سازگار با پوست، به دهانه استوما وصل میشود و در هنگام تعویض کیسه، کل کیسه جدا شده و با کیسه جدید جایگزین میشود. این کیسهها اندازه کوچکی داشته و برای کسانی که نگران مشخص شدن کیسه هستند، انتخاب مناسبی است. زیرا به راحتی زیر لباس مخفی میشود.

2- کیسه دو تکه

این نوع کیسه مدغوع، همانطور که از نامشان پیداست، شامل دو قطعه بوده که این دو قطعه، کیسه و صفحه استوما هستند. صفحه استوما بر روی استوما (شکاف شکم) چفت شده و کیسه به آن وصل میشود. هنگام تعویض کیسه، فقط کیسه جدا شده و صفحه ی اتصال همچنان باقی میماند. بهتر است صفحه استوما هر سه روز یک بار تعویض گردد.

3- کیسه ته بسته

در موارد مدفوع خشک باید از این نوع کیسهها استفاده کرد که به صورت یک تکه یا دو تکه هستند. به خاطر داشته باشید که کیسه کلستومی ته بسته یک بار مصرف است اما با توجه به حجم زیاد، نیاز به تعویض مداوم آنها نیست و حتی در حدود دو تا سه روز قابل مصرف هستند.

4- کیسه قابل تخلیه (ته باز)

از این نوع کیسهها در حالتی استفاده میشود که مدفوع فرد مایع است و با استفاده از محلی که در ته کیسه قرار گرفته است قابل تخلیه خواهد بود. با توجه به قابلیت شستوشو، این کلسهها مقرون به صرفه هستند اما ممکن است در مقایسه با انواع دیگر، برای بیمار چندان خوشایند نباشند. این نوع کیسه ها باید 2 تا 3 روز یک بار تعویض شوند.

5- کیسههای کوچک

این کیسهها که اندازه کوچکتری دارند، به صورت موقتی و در زمانهای کوتاه قابل استفاده هستند و در مقایسه با مدلهای دیگر جایگزین کیسه کلستومی باید زودتر نسبت به تعویض آنها اقدام نمود.

6- کیسه کلستومی قابل برش

در برخی موارد این احتمال وجود دارد که اندازه استوما با دهانه کیسه کلستومی یکسان نباشد و موجب بروز مشکلاتی همچون ترشح مدفوع شود. بدین منظور کیسهای طراحی شده است که میتوان آن را برش داد تا بتوان دهانه کیسه را با اندازه استوما تنظیم کرد.

نحوه تعویض کیسه کلستومی

در زمان بهکار بردن کیسه مدفوع باید بدانید که شیوه درست استفاده از کیسه کلستومی چیست؟ برای تعویض جایگزین کیسه کلستومی ابتدا دستهای خود را به خوبی با آب و صابون بشوید و کاملا خشک کنید. سپس دو طرف لبههای کیسه قبلی را گرفته و آن را با آرامی از پوست جدا نمایید. استوما و پوست اطراف آن را با یک دستمال مرطوب کاملا خشک و تمیز کنید. دقت داشته باشد که اندازه حفره کیسه کلستومی جدید باید دقیقا با اندازه استوما یکی باشد. حال حفره کیسه را بر روی استوما قرار داده و چسبهای اطراف آن را بر روی پوست محکم کنید. بهترین زمان تعویض کیسه کلستومی زمانی است که بدن آرام بوده و فرد فعالیت نداشته باشد. به همین دلیل صبحها قبل از خوردن صبحانه، زمان مناسبی برای جایگزین کیسه کلستومی است.

چگونه در کنار کیسه کلستومی به صورت عادی زندگی کنیم؟!

به خاطر داشته باشید که استفاده از کیسه کلستومی به معنای متوقف شدن روند زندگی عادی شما نخواهد بود. باید تلاش کنید تا با آن کنار آمده و به فعالیتهای معمولی خود ادامه دهید. توصیههای زیر به شما کمک میکند تا راحتی بیشتری در کنار استفاده از کیسه کلستومی داشته باشید.

درباره ی آن با دیگران صحبت کنید

بهتر است که در مورد استفاده از کیسه مدفوع با نزدیکان و دوستانتان گفتگو کنید. این کار موجب میشود تا کمتر احساس خجالت و ناراحتی داشته باشید. حتی لازم است که در محل کار، رییس و همکاران نزدیک خود را از این موضوع مطلع کنید تا در صورت نیاز بتوانند به شما کمک کنند.

چگونه پنهانش کنید؟

برای این کار بهتر است کیسه ی خود را هنگامی که به 3/1 ظرفیت خود رسید، تخلیه کنید. در مورد بوی نامطبوع هم نگران نباشید. شما میتوانید خوشبوکنندههای مخصوص را از داروخانهها تهیه کنید.

یک فرد مطمئن داشته باشید

از یک فرد مورد اعتماد بخواهید که اگر کیسه کلستومی شما را از زیر لباس دید یا صداهای تولید شده توسط آن را شنید، به شما اطلاع دهد.

لباس مناسب بپوشید

یک کیسه کلستومی میتواند به شکل مناسبی زیر لباسهای معمولی هم قرار بگیرد. با این وجود، اگر احساس میکنید که کیسه ی شما از زیر لباس بیش از حد بیرون زده است، میتوانید از لباسهای مخصوصی استفاده کنید که دارای جیب تعبیه شده برای قرار دادن کیسه هستند یا اینکه همچین لباسی را بدوزید. کار سختی نیست!

فعال بمانید!

هیچ ارتباطی بین استفاده از کیسه مدفوع و ورزش کردن وجود ندارد. شما همچنان میتوانید ورزش کنید. پیش از شروع ورزش کردن، با پزشک خود در مورد نحوه استفاده از کیسه کلستومی در هنگام ورزش مشورت کنید؛ اینکه چه لباسی بپوشید و اگر لازم شد از چه وسایلی کمک بگیرید.

زمانی را برای شناختن غذاهای مختلف بگذارید

هنگامی که از کیسه موقت روده استفاده میکنید، با توجه به نوع غذایی که میخورید، ممکن است دچار نفخ، اسهال یا یبوست شوید. لازم است که غذاهای مختلف را از نظر تاثیری که بر بدن میگذارند، بشناسید و از ایجاد ناراحتیهای احتمالی جلوگیری کنید.

شوخ طبعی خود را از دست ندهید!

درست است که مجبورید مدتی را با یک همراه بد منظره سر کنید! یا اینکه به شکل غیر دلخواهی زندگی کنید؛ اما اگر در این شرایط روحیه خود را حفظ کرده و سعی کنید به شکل خندهداری به این موضوع فکر کنید، بهتر میتوانید با آن کنار بیایید و اضطراب کمتری داشته باشید.

خرید کیسه کلستومی

اکنون شما به درستی میدانید که کیسه کلستومی چیست و چگونه استفاده میشود. برای خرید کیسه موقت روده باید به برخی نکات مهم مانند نوع استوما، عدم ایجاد حساسیت، راحتی بیمار، اندازه کیسه و غیره توجه کنید و در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. پس از تعیین و انتخاب نوع کیسه مدفوع مورد نظر، باید به سراغ فروشگاههای معتبر بروید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش تجهیزات پزشکی است. شما میتوانید برای خرید کیسه کلستومی به این سایت مراجعه کرده و با خیالی راحت به خرید محصول مورد نظر خود بپردازید.