طاسی سر... (گریه ی حضار)

در همین لحظه، اکثر کسانی که این مطلب را میخوانند دچار ریزش مو هستند!

بیشتر از نیمی از مردان (و همچنین زنان) در دنیا، علائم طاسی سر را در اوایل سن 40 سالگی مشاهده میکنند.

باور عمومی و برخی پژوهش های محدود بر این عقیده استوار است که طاسی سر از سمت خانواده ی مادری به ارث میرسد. اما واقعیت اینست که پژوهش های معتبر نشان میدهد که مسئول طاسی فرزندان فقط مادران نیستند؛ بلکه طاسی سر، حاصل به ارث بردن ترکیب خاصی از بسیاری از ژن ها، از هردو سمت خانواده ی پدری و مادریست. در کنار عامل وراثت، فاکتورهای محیطی هم در این مسأله نقش آفرین هستند. دانشمندان در حال بررسی دقیق این پدیده برای یافتن راه درمان طاسی سر هستند اما تا کنون، روش های اثبات شده ی اندکی توانسته اند از نظر علمی تاثیر خود را نشان دهند. ریزش مو میتواند بصورت یک کانال اتفاق بیفتد یا از یک نقطه شروع شود. گاهی هم موهای تمام سر از هر ناحیه شروع به ریزش میکنند.

هرچند عوامل محیطی مانند مواد سمی، اشعه ها، داروهای خاص، عفونت ها، اختلالات هورمونی یا تغذیه ی نامناسب در بروز طاسی سر تاثیرگذار هستند؛ اما میتوان گفت طاسی بیشتر یک پدیده ی ارثی است و نسل به نسل منتقل میشود!

تاس بد برای مردها...؟

رایج ترین نوع ریزش موی سر، طاسی نوع مردانه است. دانشمندان تخمین زده اند که 80% مردان این نوع طاسی را تا سن 70 سالگی تجربه خواهند کرد. در این نوع طاسی، موهای مردان از ناحیه ی پیشانی، با الگویی شبیه به حرف M انگلیسی شروع به نازک شدن و عقب نشینی میکند. این نوع طاسی به دلیل وجود نوعی ژن در برخی مردان به وجود می آید که موجب حساسیت فولیکول های مو به DHT میشود. DHT تبدیل شده ی هورمون تستسترون در بدن است که در برخی ارگان ها مانند فولیکول های مو و سلول های پروستات عمل میکند و وجود آن برای زنده ماندن و رشد موی سر لازم است.

البته این نوع ریزش مو میتواند به دلیل سایر شرایط پزشکی مانند اختلالات عروق کرونری قلب، مشکل پروستات در مردان یا عدم توازن هورمون ها در زنان اتفاق بیافتد. این نوع طاسی، سلامت موی سر نیمی از زنان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. برای مردان، این نوع طاسی از دو سمت و گاهی به طور همزمان، از پشت سر و جلوی پشانی شروع میشود. در خانم ها این نوع طاسی در فرق سر دیده میشود و موجب نازک شدن موهای این ناحیه میگردد.

انواع دیگر طاسی مو میتواند حاصل آسیب هایی باشد که بر اثر استفاده از شانه های داغ، اتوهای مو، سشوار، بافتن مو، حالت دهنده های شیمیایی و خشک کننده ها به وجود می آید؛ پس لازم است که با موهای خود مهربان باشید!

بطور کلی بروز طاسی نگران کننده نیست. اما گاهی طاسی مو میتواند نشانه ی مشکل بزرگتری در سلامتی فرد باشد؛ خصوصا اگر طاسی با زخم و آسیب در پوست سر همراه باشد. خانم هایی که به همراه ریزش مو، تغییرات دیگری مانند پایین آمدن صدا یا ایجاد آکنه در پوست را مشاهده میکنند، لازم است که توسط پزشک معاینه شوند.

مهمترین هورمون هایی که در این موارد لازم است توسط پزشک معاینه شوند، هورمون های زیر است:

پروژسترون، استروژن، تستسترون، DHEAS، DHT، کورتیزول، LH، پرولاکتین و انسولین

من قرارست طاس شوم؟

 هر ریزش مویی نشانه ی طاسی نیست. ریزش مو یک امر طبیعی است که اگر از یک حدی بیشتر نشود اصلا نگران کننده نیست. بطور نرمال، در طول یک روز بین 50 تا 100 تار مو از سر ریخته میشود که بعد از استحمام و استفاده از شامپو این تعداد تا 250 عدد هم افزایش می یابد. جای نگرانی نیست؛ 100000 تار مو روی سر شما وجود دارد. اصلا مسأله ی اصلی ریزش مو نیست؛ مسأله ی اصلی دوباره روییدن مو است که در طاسی مو این اتفاق نمی افتد.

باید یک راهی باشد...

در حالیکه دانشمندان همچنان در جستجوی راهی برای درمان طاسی سر هستند، راه های تایید شده ی اندکی برای درمان طاسی تا کنون کشف شده است. یکی از اولین درمان های تایید شده ی ریزش موی سر، توسط یک دانشمند آمریکایی به نام گینتر کان کشف شد. این درمان همان داروی "ماینوکسیدیل" است. ماینوکسیدیل یک داروی وازودیلاتور است که به رشد موهای مردان و جلوگیری از ریزش مو کمک میکند. همچنین برای خانم هایی که دارای موهای نازک هستند استفاده میشود. ماینوکسیدیل برای رفع ریزش موی مردانه توصیه میشود اما در طاسی با الگوهای متفاوت دیگر یا طاسی هایی که بدون دلیل خاصی اتفاق می افتد (مانند کسانی که سابقه ی ریزش موی خانوادگی ندارند)، معمولا بی اثر است. کسانی که ریزش موی مردانه دارند میتوانند روزانه دوبار از ماینوکسیدیل استفاده کنند و ضمن جلوگیری از ریزش مو، موهای از دست رفته ی خود را نیز باز یابند. این دارو همچنین موجب افزایش ضخامت و مقاومت مو میشود. نتایج استفاده از ماینوکسیدیل، حداکثر تا 12 ماه پس از استفاده ی مداوم، خود را نشان میدهد اما اکثر افراد پس از 4 ماه استفاده از این دارو میتوانند رشد مجدد موهای خود را حس کنند. همچنین این دارو پوست سر را تحریک میکند و میتواند موجب افزایش رشد موهای صورت هم بشود.

یعنی به همین راحتی مشکل طاسی حل میشود؟!

خیر. ویژگی اصلی ماینوکسیدیل این است که در صورت توقف استفاده از این دارو، اثرات مثبت آن نیز متوقف میشود و موهای رشد کرده دوباره ریزش میکنند و وضعیت ریزش مو به حالت قبل خود برمیگردد. در نهایت، توصیه میشود که از این دارو برای افراد کمتر از 18 سال استفاده نشود.

یکی دیگر از درمان های تایید شده ی ریزش مو، استفاده از قرصی به نام "فیناستراید" است. استفاده ی روزانه ی این دارو از حساسیت فولیکول های مو به DHT جلوگیری میکند و از ریزش مو جلوگیری میکند اما برخی عوارض جانبی هم برای این دارو شناسایی شده است. اثرات استفاده از این دارو بر روی موهای سر در مدت 6 الی 8 ماه استفاده ی روزانه خود را نشان میدهد ولی استفاده از این دارو میتواند موجب کاهش میل جنسی، افزایش سایز سینه در مردان و اختلالات جنسی شود. همچنین استفاده و تماس با این دارو برای زنان باردار خطرناک است.

به غیر از این دو دارو، سایر قرص ها، داروها، درمان های تضمینی، داروهای گیاهی و... هیچ کمکی به رفع ریزش مو نمیکنند. هرچند برخی از تحقیقات معجون روغن لوندر، رزماری، آویشن و سدر را مفید میدانند، هنوز هیچکدام از نتایج استعمال این مواد بصورت علمی اثبات نشده است.

راه دیگر درمان ریزش مو و طاسی هم کاشت مو است که اکثرا با آن آشنایی دارید و از نظر علمی هم مورد تایید است.

یک طاس خوب باش!

راه دیگر درمان طاسی اینست که آن را بپذیرید! و قبول کنید که موهای شما همیشه تراشیده شده است! با همان شمایلی که به دبستان میرفتید!



جالبست بدانید که تحقیقات اخیر نشان میدهند که افرادی که طاس هستند، از نظر سایرین، قدبلندتر و قوی تر به نظر میرسند! پس طاس بودنت را بگذار به حساب خاص بودنت ;)

منبع:

www.businessinsider.com

www.andrologyaustralia.org