دستگاه تصفیه هوا چقدر موثر است؟

به گفتهی Chicago booth بنیانگذار هوای هوشمند ( پروفسور علوم رفتاری)

او میگوید من در شهر پکن که هوای آلوده ای دارد زندگی میکردم و آلودگی هوا باعث سرفه های زیاد من میشد بنحوی که شب ها بواسطه آن باید بیدار می ماندم ، بنابراین شروع به تحقیق در مورد تصفیه هوا کردم. من بسیار نگران آلرژی و ذرات بسیار کوچکی بودم که هر روزه وارد ریه ها و بدنم می شد، به این فکر افتادم که آیا تصفیه هوا میتواند ذرات کوچک آلرژی زا تا 2.5 میکرون را تصفیه کند یا خیر؟

من برای آزمایش هوای خانه ام از یک شمارنده لیزری که میزان آلودگی هوا را اندازه گیری میکرد استفاده کردم، نتایجی که پس از استفاده از تصفیه هوا بدست آوردم واقعا عالی بود! ذرات آلوده کننده هوای محیط در خانه بشدت کاهش پیدا کردند.

وجود این مشکل ما را به این فکر می اندازد که به این سوال پاسخ دهیم، هنگامیکه شما برای خرید تصفیه کننده هوا در اینترنت جستجو میکنید با تعداد زیادی تبلیغات ،صفحات و فروشنده های مختلف مواجه می شوید که با شعارهای تبلیغاتی خودشان سعی در متقاعد کردن فروش محصولاتشان با قیمت های بالایی دارند. هدف ما معرفی یک برند نیست اما سعی میکنیم بر اساس آزمایشات موفق، شما را در یک تصمیم گیری مطلوب همراهی کنیم.

تصفیه هوا چگونه کار میکند:

در دستگاه تصفیه هوا از چندین نوع فناوری مختلف استفاده می شود که در زیر به آنها اشاره میکنیم، این فناوری های نوین معمولا کارایی زیادی داشته و از طول عمر بالایی نیز برخوردار می باشند.

چهار نوع اصلی فیلتر تصفیه هوا که در اکثر دستگاهها استفاده میشوند عبارتند از:

  1. فیلتر هپا
  2. فیلتر کربن
  3. ژنراتور یونی یا فیلتر TIO2
  4. اشعه ماورا بنفش

فیلتر هپا:

فیلتر هوای هپا کربن اولین و مهمترین فیلتر در تصفیه هوامیباشد. کاربرد دیگر فیلتر هپا این است که علاوه بر تصفیه در برخی از جارو برقیها نیز بکار میرود. این فیلتر طوری ساخته شده که میتواند تا اندازه 0.3 میکرومتر یا کوچکتر را حذف کند که این دقت با توجه به اندازه و سایر فیلترها میتواند متغیر باشد. از فیلتر هپا علاوه بر استفاده در منازل و محل کار در صنایع و نیروگاههای هستهای نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

فیلتر کربن:

فیلتر کربن در جذب ذرات میکروسکوپی بسیار کارآمد است، این فیلتر از ذرات بسیار کوچک ذغال تهیه شده و برای گرفتن بوهای نامطبوع موجود در محیط از قبیل بوی سیگار، غذاها و ... مورد استفاده قرار میگیرد. از مزایای فیلتر کربن میتوان به مناسب بودن آن برای افرا مبتلا به آسم و آلرژی نام برد .

ژنراتور یونی یا فیلتر TIO2:

این فیلتر هوای یونی که به آن ژنتراتور یونی یا فیلتر TIO2 نوعی تصفیه کننده یونیزه هوا نامیده میشود. این فیلتر یک فناوری تمیز کننده هوا است که میتواند یونهای منفی را در هوا منتشر کند.

ذرات معلق در هوا دارای بار منفی و مثبت هستند. که از عوارض تجمع یون مثبت در فضا میتوان از سر درد، افسردگی، سستی و ... نام برد که این فیلتر با تولید یون منفی، یون مثبت را خنثی کرد ه و باعث نشاط در محیط میشود. فلزهای باردار شده در این فیلتر تعبیه شده که موجب جذب ذرات معلق در هوا میشوند.

ویژگیهای اشعه ماورا بنفش:

1- از بین بردن باکتریها، ویروسها و میکروبها

2- به ندرت نیاز به جایگزینی دارد

اشعه یا نور ماورا بنفش ( uv):

بسیاری از میکروارگانیسم ها را خشک و عقیم میکند و برخی از دستگاهها تصفیه هوا نور از میان هوا عبور میکند باعث حذف باکتریها و ویروسهای موجود در هوا می‎شود.

رطوبتگیر یا نمگیر:

بسیاری از تصفیه کنندههای هوا از ماده ای رطوبت گیر جهت حذف بو و سایر مواد شیمیایی موجود در هوا استفاده میکنند. معمول ترین ماده جاذب ، ذغال فعال است که بسیار نفوذ پذیر و متخلخل بوده و به اصطلاح دارای سوراخ و روزنه های بسیار زیادی است تا جلوی عبور مولکول ها را مسدود نماید. ذرات بزرگتر و درشت تر به منافذ بسیار زیادی که درون ذغال وجود دارد چسبیده و خاصیت جذب الکترواستاتیکی باعث می شود که بسیاری از مواد و ترکیبات جذب حفره های روی سطح ذغال شوند.

توصیههای مهم هنگام استفاده از تصفیه هوا:

در اینجا قصد داریم تا بهترین توصیه های مهم هنگام استفاده از تصفیه هوا در منزل یا محل کار را به شما یادآور شویم تا بتوانید بیشترین استفاده و کارایی را از آن داشته باشید .

  1. بهترین محل استقرار دستگاه تصفیه هوا کنار پنجره یا محلی است که بیشترین نقطه ورود آلودگی هوا در آنجا می باشد.
  2. ارتفاع مناسب برای کارکرد مطلوب، از سطح زمین 75 سانتیمتر و از کنار دیوار 35 سانتیمتر باشد .
  3. اسپری کردن هرگونه مواد شیمیایی و یا خوشبو کننده بصورت مستقیم یا نزدیکی دستگاه باعث صدمه زدن به آن می شود.
  4. از کاور کردن یا پوشاندن سطح آن زمانیکه روشن است جدا خودداری نمایید .
  5. برای خاموش کردن دستگاه تصفیه هوا هیچگاه دستگاه مستقیما از دوشاخه برق خارج نکنید، برای این کار ابتدا دستگاه را دستی خاموش کرده و سپس دوشاخه را بکشید، این مورد برای تعویض قطعات و یا تمیزکاری آن الزامی می باشد در غیر اینصورت احتمال خطر برق گرفتگی شما را تهدید میکند .
  6. دستگاه تصفیه هوا را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  7. اگر دستگاه تصفیه هوای شما بهر دلیلی از کار افتاده حتما با نمایندگی مجاز آن تماس گرفته و دستگاه را دستکاری نکنید زیرا احتمال دارد یک بی احتیاطی کوچک باعث برق گرفتگی شما بشود.

در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

قبل از تهیه یک دستگاه تصفیه هوا لازم است بدانید که این دستگاهها شامل انواع مختلف می باشند، به صورتی که بعضی از آنها دارای فیلتر ضد آلرژی هستند و بعضی دیگر دارای لامپ uv برای میکروب زدایی و ضدعفونی هوا.

همچنین قطعات بعضی از دستگاهها در بازار به ندرت پیدا میشوند بنابراین در حین خرید باید برندی را انتخاب نمایید که از خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن مطمئن باشید.

فضای تحت پوشش دستگاه تصفیه هوا:

در مورد پوشش دهی فضای مناسب باید به این نکته توجه نمایید که هر دستگاه برای تصفیه هوای یک محدوده خاص طراحی شده ، بنابراین دانستن این نکته بسیار ضروری است و میتواند در تعیین قیمت آن نیز تاثیر گذار باشد .

مقدار پوشش دهی دستگاه معمولا در کاتالوگ آن عنوان می شود اما باید در نظر گرفت این مقدار فضای پوششی فقط برای محیط های FLAT یا باز می باشد و در صورت وجود دیوار یا مانع این مقدار محدود می شود.

نکته مهمی که باید راجع به سطح پوشش دهی مد نظر داشت این است که اگر نیاز دارید تا فضای تمام خانه یا محل کار بخصوص آشپزخانه و اتاقها را پوشش دهد میبایست برای هر کدام جداگانه یک دستگاه با متراژهای مختلف تهیه نمایید تا بدین شکل تمام فضای خانه یا محل کار شما تحت پوشش دستگاه تصفیه هوا قرار بگیرد.

دستگاههای تصفیه هوا چقدر سروصدا دارند؟

انواع صداها بر اساس دسیبل:

  1. صدای نفس کشیدن انسان : 10 دسیبل
  2. صدای خش خش برگ ها : 20 دسیبل
  3. صدای پچپچ کردن : 30 دسیبل
  4. صدای قطرات باران : 40 دسیبل
  5. صدای صحبت کردن معمولی : 60 دسیبل
  6. صدای جاروبرقی : 70 دسیبل

صدای یک تصفیه کننده هوا میتواند بین 10 الی 45 دسیبل باشد . این در مواقعی که دستگاه بخاطر وجود آلایندههای محیطی بیشتر نیاز به بالارفتن دور موتور خود دارد کمی بیشتر است ولی پس از تقریبا یک ساعت به حالت اولیه و نرمال بر میگردد.

آیا دستگاه تصفیه هوا برای کودکان و سالمندان نیز مناسب است؟

دستگاه تصفیه هوا که دارای فیلتر هپا و کربن فعال باشد برای کودکان و سالمندا ن بسیار مناسب است.

کودکان، نوزادان، زنان باردار، سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و ریوی از جمله مهمترین افرادی هستند که در معرض انواع بیماریها و سرطانهای ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای این افراد بسیار مناسب بوده و میتواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی شود.

منابع:

airpurifiers.com