دستگاه های مرطوب کننده هوا (بخور)

از زمان های قدیم یکی از روش های مرسوم درمان علائم سرماخوردگی، گرفتگی سینوس ها، عارضه های تنفسی و... استفاده از بخار آب بوده است. امروزه نیز همانطور که میدانید با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های حرفه ای تر و با قابلیت های بیشتری نسبت به روش های قدیمی تولید میشوند.

در این مطلب قصد دارم درباره انواع مرطوب کننده ها، کاربرد، موارد استفاده و روش های صحیح نگهداری مطالب مفیدی را ارائه کنم. با من همراه باشید...

توضیحی کلی راجع به رطوبت سازها

همانطور که میدانید اساس کار این دستگاه ها تبدیل آب به بخار (گرم یا سرد) و پخش کردن آن در فضا میباشد. اما انواع مختلف این دستگاه ها از روش های متفاوتی برای این فرایند استفاده میکنند که بر همین اساس از لحاظ کیفیت، قیمت و ویژگی های دیگر با هم فرق دارند.

علائم خشکی هوا

هوای خشک یا کمبود رطوبت هوا میتواند به خشکی پوست، خارش چشم ها و تحریک مجاری تنفسی منجر بشود. همچنین در موارد شدیدتر باعث بروز خونریزی بینی (همان خون دماغ خودمان) و پیشرفت علائم سرماخوردگی یا بعضی بیماری های تنفسی میگردد.

از دیگر علائم کمبود رطوبت هوا در خانه تجمع الکتریسیته ساکن بر موها، مبلمان خانه و دیگر وسایل میشود که مشاهده میکنیم وقتی دستمان را به آنها میزنیم یک جرقه کوچک پدیدار میشود و مخصوصا اگر از حیوانات خاگی نگهداری کنید بیشتر شاهد آن خواهید بود. با افزایش رطوبت هوا، علائم ذکرشده کاهش میابند و باعث راحتی در فعالیت های روزمره میشود.

اندازه دستگاه های مرطوب کننده

دستگاه های مرطوب کننده در دو مدل کنسولی و قابل حمل یا شخصی طراحی و تولید میشوند.

مدل های کنسولی طبیعتا قدرت بالاتری در انتقال رطوبت به محیط دارند و برای فضاهای بزرگ استفاده میشوند. این مدل ها دارای وزن، اندازه و حجم مخزن آب بالاتری هستند.

مدل های شخصی یا قابل حمل در اندازه های کوچکتر تولید میشوند و برای مرطوب سازی هوای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب استفاده میشوند.

انواع دستگاه های مرطوب کننده

۱) مرطوب کننده های مرکزی

۲) دستگاه بخورهای معمولی

۳) دستگاه های بخور سرد

۴) مرطوب کننده های اولتراسونیک

مرطوب کننده های مرکزی

این مرطوب کننده ها درون وسایل گرمایشی یا دستگاه های تصفیه هوا قرار داده میشوند و جزو گرانترین مرطوب کننده ها هستند. اما با وجود قیمت بالا، بهترین انتخاب برای افرادی است که میخواهند رطوبت تمام سطح خانه را به میزان مطلوبی حفظ کنند. نکته منحصر به فرد این مرطوب کننده ها در اینست که برخلاف مدل های قدیمی و سنتی که امکان ایجاد سوختگی توسط آنها زیاد بود، در این نوع از مرطوب کننده ها به هیچ وجه امکان بروز سوختگی وجود ندارد.

دستگاه های بخور معمولی

دستگاه های بخور معمولی با گرم کردن آب و تبدیل آن به بخار، رطوبت هوا را افرایش میدهند. در بعضی مدل ها یک فن داخل دستگاه تعبیه شده که با سرعت و قدرت بیشتری رطوبت را به هوا منتقل میکند. این مدل از مرطوب کننده ها بسیار به صرفه تر از مرطوب کننده های مرکزی هستند اما نقطه ضعف آنها در توانایی کمتر پخش بخار در هواست.

همچنین این نوع مرطوب کننده ها میتوانند با افزایش بیش از حد رطوبت هوا زمینه بروز عوامل بیماری زا را فراهم کنند و برای افرادی که مبتلا به آسم هستند مشکل ساز باشند.

مرطوب کننده های با بخار سرد

درون این مدل مرطوب کننده ها دیسک ها یا صفحاتی قرار گرفته اند که با سرعت زیادی میچرخند و آب را به دفیوزر منتقل میکنند. دفیوزر مسئول کوچک کردن ذرات آب و انتقال آن ها به هوا میباشد. از این طریق بخار آب تولید شده به هوای اتاق منتقل میشود.

دستگاه های بخور سرد بخاطر استفاده نکردن از گرما و تولید نکردن بخار داغ جزو دستگاه های مناسب کودکان قرار دارند و امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند. همانند مرطوب کننده های معمولی این دستگاه ها برای فضاهای خیلی بزرگ و افراد مبتلا به آسم و بعضی آلرژی ها نمیتوانند مورد استفاده قرار بگیرند و همچنین ممکن است در اثر استفاده بیش از حد از آنها باعث بروز قارچ یا باکتری های مضر شوند.

بخارسازهای برقی

میدانیم که تمام دستگاه های مرطوب کننده هوا برقی هستند اما دلیل استفاده از کلمه برقی در نام این مدل، استفاده برق برای گرم کردن آب در آن هاست. این دستگاه ها با استفاده از جریان الکتریسیته آب را گرم کرده و به بخار تبدیل میکنند سپس آن را سرد کرده و به هوای اتاق منتقل میگردانند.

استفاده از این نوع مرطوب کننده ها به دلیل احتمال بروز سوختگی، برای کودکان توصیه نمیشود.

دستگاه های مرطوب کننده اولتراسونیک

این نوع از مرطوب کننده ها از همان تکنولوژی که در نبولایزر های اولتراسونیک استفاده میشود، بهره میبرند. در پایین این دستگاه ها بخشی وجود دارد که مسئول تولید امواج فراصوتی یا اولتراسونیک هستندکه به راحتی ذرات آب را به بخار تبدیل میکنند.

به خاطر استفاده از این فرایند این نوع از مرطوب کننده ها بسیار کم صدا بوده و نیازی به تعویض فیلتر در آنها وجود ندارد. همچنین گزینه ی بسیار مناسبی برای کودکان است.

مرطوب کننده های کودکان

دستگاه های مرطوب کننده با طرح های کارتونی معمولا برای اتاق کودکان، بیمارستان های مخصوص کودکان و... مورد استفاده قرار میگیرند. تنها تفاوت این دستگاه ها در طرح آنها و روش تبدیل آب به بخار است. در این مدل ها سعی شده تا از بخار سرد استفاده شود تا از حادثه هایی مانند سوختگی برای کودکان جلوگیری شود.

مرطوب کننده های مخصوص ماشین

هوای داخل ماشین بسیار خشک است و میتواند باعث خشکی مجاری تنفسی بشود. همچنین اگر شما دچار سرما خوردگی شدهاید، هوای خشک ماشین باعث بدتر شدن وضعیت شما خواهد شد. استفاده از مرطوب کننده های هوا در ماشین مخصوصا در فصل زمستان باعث کاهش علائم بیماری های تنفسی و همچنین جلوگیری از آثار هوای خشک بر روی شما بشود.

اما این را هم در نظر داشته باشید که با استفاده از این دستگاه ها در فصول سرد سال، شیشه های ماشین به سرعت بخار میگیرند و ممکن است باعث کاهش دید شوند.

دستگاه های مرطوب کننده ایستاده

این مدل مرطوب کننده های هوا، ظاهری شکیل و زیبا دارند و در اندازه های بزرگی طراحی میشوند. طراحی آنها به گونه ای است که به عنوان یک وسیله دکوری زیبا و همچنین مرطوب کننده هوا استفاده میشوند. از ویژگی های خوب دیگر این مدل ها میتوان به ریموت کنترل، سیستم خاموشی خودکار، استفاده از تکنولوژی اولتراسونیک و... اشاره کرد.

مطالبی که با هم خواندیم، توضیحاتی کلی درباره این دستگاه های پرکاربرد بود. اما مهمتر از این توضیحات روش ها و نکات استفاده، توصیه های نگهداری و... است که در ادامه با هم آنها را بررسی خواهیم کرد.

فواید استفاده از دستگاه رطوبت ساز در خانه و محل استراحت

بر اساس تحقیقات انجام شده، فواید زیادی درباره استفاده از رطوبت سازها در خانه و مخصوصا محل استراحت بیان شده است. این فواید به طور کلی با تاثیراتی که بر روی پوست، بعضی از ارگان های داخلی بدن مانند دستگاه تنفسی و کیفیت خواب میگذارند، باعث جلوگیری از بروز انواعی از بیماری ها و همچنین ارتقا سطح سلامتی فرد میشوند.

الف) بهبود خواب

در اکثر موارد علت خر و پف کردن در هنگام خواب، خشکی گلو یا سینوس ها میباشد که با استفاده از یک رطوبت ساز مناسب میتوان به طور موثری آن را برطرف کرد. همچنین مرطوب بودن هوای اتاق باعث گرم تر شدن هوا و آرامش بیشتر در هنگام خواب میشود.

ب) کاهش احتمال عفونت

احتمال انتقال باکتری ها و همچنین ویروس ها در هوای مرطوب کمتر از هوای خشک است. از این رو استفاده از یک رطوبت ساز میتواند از عفونی شدن گلو یا سینوس ها جلوگیری کند.

ج) گیاهان سالمتر

گیاهان علاوه بر اکسیژن سازی، از طریق فرایندهایی مانند حذف ماده ای به نام توکسین از هوا باعث تصفیه آن میشوند. اما همانطور که میدانید اکثر گیاهان برای رشد مناسب به رطوبت کافی نیاز دارند که شما میتوانید با استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا مخصوصا در زمستان که هوا سرد و خشک میباشد، به رشد گیاهتان و در نتیجه فراهم شدن هوایی پاکیزه تر کمک کنید.

د) پوستی صاف و درخشان

هوای سرد و خشک در هنگام خواب باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و در نتیجه بروز ترک، خشکی، پوسته پوسته شدن و دیگر عارضه های پوستی میشود. روشن گذاشتن یک رطوبت ساز در محل استراحت میتواند از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و درخشندگی و لطافت قابل قبولی به پوست شما ببخشد.

ه) جلوگیری از سرماخوردگی

احتمالا تا کنون بدون اینکه سرما خورده باشید، تجربه گرفتگی بینی یا سینوس هایتان را هنگام بیدار شدن از خواب داشته اید که این حالت برای افراد بیمار با شدت بیشتری رخ میدهد. علت این فرایند میتواند هوای خشک استنشاقی شما در هنگام خواب باشد که نهایتا باعث گرفتگی بینی و سینوس ها میشود. با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده مناسب میتوانید به راحتی از این مشکل جلوگیری کنید.

و) جلوگیری از گرفتگی صدا

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در هنگام بیدار شدن از یک خواب لذت بخش زمستانی احساس میکنید تبدیل به یک دوبلر حرفه ای شدهاید و یا اینکه صدایتان شبیه به یکی از بازیگران فیلم های ترسناک شده است. اما در حقیقت علت این پدیده خشکی و سرمای هوایی است که در طول خواب استنشاق کرده اید.

روشن گذاشتن دستگاه های بخور در هنگام خواب میتواند از این فرایند جلوگیری کند و دیگر از صدای خود متعجب نشوید. D:

سوالات متداول درباره دستگاه های مرطوب کننده هوا

آیا دستگاه های مرطوب کننده پر سروصدا هستند؟

احتمالا با عبارت “کاملا بی صدا” در مشخصات بعضی از دستگاه های مرطوب کننده مواجه شده اید اما واقعیت اینست که هیچ دستگاه مرطوب کننده ای کاملا بی سروصدا نیست بلکه مدل هایی هستند که نسبت به مدل های دیگر کم صداترند. به طور مثال مدلهای اولتراسونیک بسیار کم صدا تر از مدل های دیگر هستند.

اما نکته اینجاست که شما همانطور که در هنگام استراحت یا خواب به صداهایی مانند کولر، پنکه، استارت ناگهانی یخچال های قدیمی!! و... عادت میکنید، به احتمال زیاد به صدای این دستگاه نیز عادت خواهید کرد؛ مخصوصا زمانی که افزایش رطوبت هوا باعث عمیق تر شدن و لذت بخش تر شدن خواب شما میشود.

چه اندازه ای انتخاب کنیم؟

انتخاب مرطوب کننده خود را بر اساس مساحت محیطی که میخواهید در آن دستگاه را قرار دهید انجام دهید؛ نه بر اساس حجم مخزن یا قدرت پخش کنندگی آن. هر دستگاه مرطوب کننده ای جوابگوی مساحت مشخصی میباشد که در مشخصات آن نوشته شده است.

در صورتیکه دستگاهی را خریداری کنید که بیش از نیاز شما بخار تولید میکند، احتمالا با مشکلات افزایش رطوبت هوا روبرو خواهید شد. از این قبیل مشکلات احتمال بروز بیماری های قارچی یا تجمع باکتری های مضر در سطح خانه هستند.

دستگاه را در کدام قسمت خانه قرار دهیم؟

محل قرارگیری دستگاه از نکات بسیار مهم در استفاده مرطوب کننده است و این مسئله باید بر اساس هدف شما از استفاده دستگاه باشد. به طور مثال مکان قرارگیری دستگاه برای مرطوب نگه داشتن کل خانه با مکان آن برای استفاده در اتاق فردی که از بیماری های تنفسی رنج میبرد کاملا متفاوت است.

ارتفاع قرارگیری دستگاه:

یک مرطوب کننده باید در مکانی که بیشترین بازدهی را دارد قرار بگیرد و تفاوتی هم بین مدلی که استفاده میکنید وجود ندارد. همواره در ذهن داشته باشید وسایل نزدیک دستگاه یا سطحی که دستگاه روی آن قرار گرفته، مستقیما در معرض بخار تولید شده توسط دستگاه میباشند.

در صورت بی توجهی به مکان دستگاه، ممکن است مشکلاتی از قبیل خرابی وسایل خانه مانند مبلمان، میز و... و همچنین فراهم شدن شرایط رشد باکتری های مضر در فرش یا زیراندازی که دستگاه را روی آن قرار داده اید، رخ دهند.

بهتر است مکان قرارگیری یک مرطوب کننده، روی یک میز کوچک یا سکویی با ارتفاع حداقل 1 متر از سطح زمین باشد. همچنین شما میتوانید یک حوله یا پارچهای قابل شست و شو و قابل تعویض زیر دستگاه قرار دهید تا از مشکلاتی که ذکر شد جلوگیری شود.

رطوبت ساز را در مکان های زیر قرار ندهید:

اتاق هایی که دارای هواکش یا مکنده های قوی هوا هستند مکان های مناسبی برای قراردهی رطوبت سازها نیستند زیرا تمام بخار تولید شده را از بین خواهند برد. همچنین از قرار دادن این دستگاه ها در دسترس کودکان خودداری کنید تا خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.

آیا اندازه گیری رطوبت هوا قبل از استفاده از دستگاه ضروری است؟

رطوبت هوا را معمولا با واحد درصد گزارش میکنند و برای اندازهگیری آن از وسیلهی سادهای به نام رطوبت سنج استفاده میشود. میزان استاندارد رطوبت هوا بین 30 الی 50 درصد است. در صورتیکه میزان رطوبت از 30 درصد پایین تر باشد باعث بروز علائم خشکی هوا که قبلا ذکر شد میشوند و از طرف دیگر رطوبت بالای 50 درصد باعث فراهم شدن شرایط رشد باکتری ها و انواع کپک ها در سطح خانه خواهند شد.

شما میتوانید با تهیه یک رطوبت سنج ساده، میزان رطوبت موجود در هوا را تحت نظر داشته باشید و به صورت حرفه ای از دستگاهتان استفاده کنید. البته ناگفته نماند که مدل های زیادی از رطوبت سازها هستند که از قبل دارای رطوبت سنج هستند و بر روی صفحه نمایش خود رطوبت را گزارش میدهند.

نگهداری و تمیز کردن صحیح رطوبت ساز ها

اما یکی از بخش های مهم استفاده از هر دستگاهی نحوه صحیح نگهداری از آن است. درباره رطوبت سازها این مسئله اهمیت بیشتری هم پیدا میکند. چراکه همانطور که یک رطوبت ساز میتواند جلوی بروز بعضی از بیماری ها را بگیرد، میتواند باعث بروز بعضی از بیماری های خطرناک نیز بشود.

از آنجایی که دستگاه های مرطوب کننده هوا با آب سر و کار دارند، بیشتر از بقیه وسایل در معرض رشد انواع باکتری ها و میکروب ها هستند. این عوامل بیماری زا میتوانند به راحتی همراه با بخار از دستگاه خارج شده و محیط را آلوده کنند.

روش تمیز کردن دستگاه

به همراه هر مرطوب کننده ای دستورالعملی وجود دارد که تمام نکات لازم درباره آن مدل را بیان کرده است. از جمله نحوه صحیح شست و شو و نگهداری از دستگاه در این دستورالعمل ذکر شده است. پس روش نگهداری و شست و شوی هر دستگاهی را میتوان به راحتی از دستورالمعل آن فرا گرفت.

شست و شوی روزانه

شما میتوانید در کنار فعالیت های روزمره خود زمان کوتاهی را به شست و شوی روزانه رطوبت ساز خود اختصاص دهید. این کار خیلی طول نمیکشد چراکه برای تمیز کردن روزانه دستگاه فقط کافی است آب باقی مانده از استفاده قبلی را خالی کرده و آب تازه درون مخزن دستگاه بریزید.

شست و شوی هفتگی

علاوه بر شست و شوهای روزانه بهتر است به طور هفتگی قسمت های قابل شست و شوی دستگاه را جدا کرده و ضد عفونی کنید. این کار را میتوانید طبق مراحل زیر انجام دهید:

  • دستگاه را از برق دربیارید.
  • اگر دستگاهتان فیلتر دارد، آن را از دستگاه خارج کنید.
  • مخزن دستگاه را جدا کرده و روی یک حوله تمیز قرار دهید. سپس اجازه دهید تا قطرات باقی مانده آب خشک شوند.
  • به مقدار مساوی از سرکه و آب را درون یک اسپری بریزید.
  • محلول را بر روی مخزن دستگاه اسپری کنید و اجازه دهید تا حدودا 5 دقیقه روی آن بماند.
  • هم اکنون یک مسواک، پارچه یا اسفنج ساده را روی دیواره مخزن بکشید و آثار باقی مانده محلول را کاملا تمیز کنید.
  • این فرایند را میتوانید دوباره برای نقاطی که نیاز است، تکرار کنید.
  • شما میتوانید با توجه به مدل دستگاهتان، نقاطی که نیاز هست را با همین روش ضدعفونی و پاکسازی کنید.
  • در مرحله آخر هم کل قطعاتی که ضدعفونی کرده اید را با آب شست و شو داده و بگذارید تا خشک شوند.

منابع:

sylvane.com

thespruce.com

healthline.com

humidifiers.com

wikihumidifier.com

برای مشاهده دستگاه مرطوب کننده هوا در سایت درمان کالا؛ به لینک زیر مراجعه کنید:

مرطوب کننده ها | فروشگاه اینترنتی درمان کالا