شیردوش ها

شیر مادر مهمترین و بهترین منبع غذایی برای نوزاد

شیر مادر، به محض تولد نوزاد، در غده های شیری تولید میشود. این شیر از مولکول هایی تشکیل شده که توسط بدن مادر تولید میشوند و طبیعتا با شیرهای پاستوریزه که منشاء حیوانی دارند متفاوت است. شیر مادر حاوی ترکیب بی نظیری از انواع ویتامین ها، پروتئین ها، چربی، آنتی بادی ها و مواد دفاعی دیگری میباشد که هم نیاز نوزاد به یک غذای کامل را برطرف میکند و هم نوزاد را برای مقابله با ویروس ها، باکتری ها و عوامل بیماری زای دیگر مقاوم میسازد.

اما خواص بی نظیر شیر مادر به همینجا ختم نمیشود. در نوزادانی که حداقل تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه شده اند، احتمال بروز انواع حساسیت ها، عفونت گوش، اسهال و بیماری های تنفسی مانند آسم به مقدار زیادی کاهش پیدا میکند. همچنین در اکثر موارد، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند در آینده از IQ بالاتری برخوردار هستند.

هضم شیر مادر برای نوزاد آسان تر از شیر های پاستوریزه میباشد و همچنین شیر دادن مادر به نوزاد، باعث ایجاد حس آرامش و امنیت در نوزاد میشود که هم میتواند به هضم شیر کمک کند و هم در دراز مدت تاثیرات مثبتی برای کودک داشته باشد.

آیا شیر دادن به نوزاد برای مادر هم مفید است؟

شیر دادن به نوزاد تاثیرات بسیار مفیدی برای مادر دارد. فرایند شیر دادن به نوزاد باعث افزایش ترشح هورمون اکسی توسین شده که برای تولید و ترشح شیر و همچنین برای بهبود رحم بعد از زایمان لازم است. همچنین شیر دادن، وزن اضافی مادر، بعد از بارداری را کاهش میدهد.

از تاثیرات دیگر شیر دادن به نوزاد، میتوان به کاهش احتمال پوکی استخوان و سرطان سینه و تخمدان اشاره کرد.

از آنجایی که مادران اهمیت بسیاری به تغذیه نوزاد با شیر خود میدهند، هر شرایطی را میپذیرند تا فرزندشان را با شیر خود تغذیه کنند. در مواقعی که تحت هیچ شرایطی امکان تغذیه مستقیم از مادر وجود ندارد، نیاز به شیردوش ها پدیدار میشود.

1) ساختار کلی شیردوش ها

شیردوش ها به طور کلی از سه بخش مکنده ی شیر، مخزن نگهدارنده ی و سری دستگاه برای قرارگیری روی سینه تشکیل شده اند. که در انواع دستی، برقی، خانگی و بیمارستانی طراحی و تولید میشوند.

2) شیر دوش های خانگی و بیمارستانی

شیردوش ها در دو دسته کلی خانگی و بیمارستانی تولید میشوند که تفاوت های زیادی با هم دارند. شیردوش های بیمارستانی در سایز های بزرگتر و سنگین تر از مدل های خانگی طراحی میشوند و این ویژگی به خاطر وجود موتور قوی تر آنهاست. این شیردوش ها میتوانند با فرایند مکش مناسب باعث تحریک ترشح هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین بشوند. این دو هورمون به فرایند تولید و ترشح شیر کمک میکنند که این امر به تولید بیشتر شیر در مادرانی که نگران میزان تغذیه نوزاد خود هستند کمک شایانی میکند.

شیردوش های بیمارستانی مورد تایید FDA میباشند و بر خلاف شیردوش های خانگی که باید فقط توسط یک کاربر مورد استفاده قرار بگیرند؛ میتوانند توسط چند کاربر استفاده شوند. اما با اینحال هر مادر بسته لوازم مخصوص خود را دارد و از این طریق میزان ایجاد و انتقال آلودگی تقریبا به صفر میرسد.

شیردوش های خانگی به علت حجم و وزن کم، برای استفاده شخصی مناسب میباشند. این شیردوش ها بر خلاف نوع بیمارستانی خود، تنها برای استفاده یک نفر طراحی میشوند و در صورت استفاده چند کاربر امکان انتقال آلودگی وجود دارد. مخزن های نگهداری شیر در انواع مختلف شیردوش ها 150 میلی لیتر گنجایش دارند که این مقدار برای هر وعده مصرفی نوزاد کافی است. همچنین کیسه های ذخیره شیر با گنجایش 200 میلی لیتر موجود هستند که برای نگهداری شیر در یخچال یا فریزر استفاده میشوند. نوزادانی که 1 تا 6 ماه از تولد آنها میگذرد به طور میانگین به 570 الی 900 میلی لیتر شیر مادر در روز نیاز دارند.

3) برقی یا دستی؟؟ کدام بهتر است؟

شیردوش ها در دو مدل برقی و دستی تولید میشوند، که نوع برقی یا به وسیله باتری و یا با برق شهری کار میکنند. اما این سوال پیش میاید که کدام یک میتواند بهتر باشد؟

برای کار با شیردوش های دستی، کاربر باید با دست بخش مکنده دستگاه را فشار دهد تا شیر درون مخزن دستگاه جمع شود. که این فرایند در مواردی میتواند خسته کننده باشد. به طور مثال وقتگیر بودن کار کردن با شیردوش های دستی نسبت به برقی میتواند برای افرادی که زیاد از دستگاه استفاده میکنند آزاردهنده باشد چراکه یک بار مکش کامل با این نوع شیردوش ها میتواند تا 45 دقیقه به طول بیانجامد. اما قیمت پایین این نوع شیردوش ها، خرید آنها را برای تمام افراد راحت تر کرده است.

شیردوش های برقی مزایای زیادی نسبت به نوع دستی خود دارند. این شیردوش ها بدون خسته کردن کاربر به طور خودکار جمع آوری شیر را انجام میدهند. نکته جالب و کارآمد درمورد شیردوش های برقی، برنامه ی انجام فرایند مکش میباشد که روی دستگاه تعریف شده است. سازندگان این دستگاه سعی کرده اند تا فرایند مکش شیردوش را طوری طراحی کنند که مانند مکش واقعی یک نوزاد باشد و بنابراین مادر احساس راحتی بیشتری کند. همچنین در بعضی مدل ها امکان تنطیم برنامه دلخواه برای مکش دستگاه وجود دارد. استفاده از این شیردوش ها حداکثر 15 دقیقه زمان میبرد و این میتواند برای کاربرانی که استفاده زیادی از دستگاه دارند، مزیت قابل توجهی باشد.

اما نکته حائز اهمیت درباره ی شیردوش های برقی سر و صدا و منبع تغذیه آنهاست. اگر از افرادی هستید که زیاد از دستگاه استفاده میکنید باید برای مواقعی که برق میرود یا باتری دستگاه تمام میشود از قبل برنامه ریزی کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

این شیردوش های برقی در نوع دوتایی یا دبل نیز تولید میشوند و میتوانند از هر دو سینه مادر شیر را دریافت کنند که باعث کاهش زمان استفاده از شیردوش میشود.

نوع دیگری از شیردوش ها هستند که به شیردوش های حبابی معروف هستند و شکلی شبیه بوق دوچرخه دارند. این مدل شیردوش ها از یک مخزن نگهدارنده شیر و بخش ساکشن تشکیل شده اند. اکثر متخصصان استفاده از این شیردوش ها را به دلیل سخت بودن پاک کردن آنها و احتمال ایجاد آلودگی توصیه نمیکنند.

4) مختصر اما مفید:

بر اساس تحقیقات انجام شده در سازمان FDA، استفاده از شیردوش ها در خیلی از موارد میتواند هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید باشد. تا جایی که میتواند باعث تحریک بدن مادر و تولید هورمون های مورد نیاز بعد از زایمان بشود. اما برای اینکه بتوان از تمام مزایای این دستگاه ها بهره برد باید به نکاتی در مورد آنها توجه کنید:

1) به هیچ وجه شیردوش خود را در اختیار کاربر دیگری قرار ندهید. طبق نظر کارشناسان FDA حتی شیردوش های بیمارستانی که قابل اشتراک گذاری هستند؛ بهتر است به صورت انفرادی استفاده شوند. اگر قصد دارید از نزدیکان خود شیردوش قرض بگیرید، حتما از اینکه فرد قبلی به طور صحیح شیردوش را پاکیزه نگه داشته است اطمینان حاصل فرمایید.

2) اگر فقط از طریق شیردوش ها نوزاد خود را تغذیه میکنید، حتما به طور مرتب و به اندازه دفعاتی که نوزاد از شما شیر میخواهد از دستگاه استفاده کنید. زیرا اگر تعداد مکش شیر از غدد شیری مادر به تعداد کمی انجام شود، بدن مادر این طور تلقی میکند که نوزاد سیر است و در نتیجه تولید هورمون های بعد از زایمان و شیر کاهش پیدا میکند که این اتفاق میتواند هم برای مادر و هم برای نوزاد مضر باشد.

3) همیشه توصیه میشود تا جایی که امکان دارد نوزاد مستقیما از سینه مادر تغذیه شود. یکی از دلایل این توصیه، امکان ایجاد پوسیدگی در دندان های نوزادان 4 الی 6 ماهه میباشد که تازه دندان هایشان درآمده است. در واقع برخورد مستقیم شیر با دندان ها مخصوصا قبل از خواب علت این پوسیدگی میباشد اما زمانیکه نوزاد از سینه مادر تغذیه میکند، شیر مستقیما به حلق نوزاد رفته و تماسی با دندان ها پیدا نمیکند. دلیل دیگر این توصیه قطع نشدن ارتباط بسیار نزدیک نوزاد با مادر میباشد. استفاده دائم از شیردوش ها به این معنا نیست که ارتباط مادر با نوراد کاملا منقطع میگردد اما باعث میشود این ارتباط کم رنگ تر بشود و میتواند به مرور زمان اثرات منفی روی احساسات کودک داشته باشد.

4) نسبت به تمیز کردن شیردوش خود وسواس به خرج دهید! بهترین روش برای پاکیزه نگه داشتن شیردوش ها به صورت زیر میباشد :

الف) بلافاصله بعد از دوشیدن شیر، هر قطعه دستگاه را جداگانه با آب خنک آبکشی کنید.

ب) سپس با آب گرم فراوان و مایع ظرفشویی هر قطعه را شست و شو دهید.

ج) قطعات را به مدت 10 الی 15 ثانیه در آب داغ قرار دهید.

د) نهایتا قطعات شست و شو شده را روی یک دستمال کاغذی پاکیزه قرار دهید و اجازه دهید تا در هوا خشک شوند.

نکته: توجه داشته باشید انجام تمام این مراحل، سلامت فرزند شما را تضمین میکنند. به همین خاطر توجه لازم را نسبت به آنها لحاظ کنید.

5) چه زمانی به شیردوش نیاز دارید؟

در بعضی موارد، مادر نمیتواند به طور مستقیم به نوزاد شیر بدهد. در این مواقع شیردوش ها میتوانند کارآمد باشند. از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1) موقعیت شغلی مادر

2) عدم پذیرش مادر توسط نوزاد

3) موقعیت هایی که شیردهی نوزاد به عهده فرد دیگری است و مادر میخواهد نوزاد فقط از شیر خودش تغذیه شود.

4) در بعضی مواقع که مادر نیاز به استراحت دارد و فرد دیگری باید نوزاد را تغذیه کند.

5) در زمانیکه نوزاد به هر دلیلی نمیتواند از سینه مادر تغذیه کند مانند صاف بودن سر پستان.

6) زمانیکه مادر در بیمارستان بستری شده است و قادر نیست شخصا نوزاد را تغذیه کند.

موقعیت هایی که نیاز به شیردوش ها را به وجود میاورند، به موارد بالا خاتمه پیدا نمیکنند، بلکه هر دلیلی که از شیر خوردن نوزاد به طور مستقیم از مادر جلوگیری میکند میتواند نیاز به شیردوش ها را ایجاد کند.

6) اما مراقب باشید...

مدت زمانی که شیر را میخواهید نگهداری کنید بسیار مهم است. در دمای اتاق تنها 4 الی 6 ساعت امکان نگهداری شیر مادر وجود دارد ولی اگر قصد دارید بیشتر از این مدت شیر را نگه دارید، میتوانید در یخچال یا در کیسه ای از یخ آن را نگه دارید؛ که در این صورت نزدیک به 24 ساعت میتوان شیر را نگه داشت. این زمان بندی ها توسط متخصصان محاسبه شده بنابراین برای اینکه از مشکلات احتمالی در هضم کودک جلوگیری شود، از نگهداری بیش از حد شیر مادر خودداری کنید.

7) هر چه زودتر بهتر

هرچقدر از زمان نگهداری شیر میگذرد میزان ویتامین ها و دیگر مواد مغذی آن به مرور کاسته میشود. بنابراین هر چه زودتر شیر را در اختیار نوزاد قرار دهید بهتر است. اما حتی شیری که برای مدتی نگهداری شده، بسیار بهتر و کامل تر از شیر خشک یا شیرهای پاستوریزه میباشد.

8) شیر گرم یا سرد؟

برای بعضی این سوال پیش میاید که آیا باید قبل از تغذیه نوزاد، شیر را گرم کرد یا خیر؟ در جواب این سوال باید بگویم: بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، برای نوزادانی که به تازگی به دنیا آمده اند باید قبل از تغذیه، شیر را گرم کرد. برای گرم کردن شیر کافی است بطری یا ظرف نگهداری شیر را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید اما حتما قبل از دادن شیر به نوزاد، میزان گرمای شیر را با ریختن چند قطره از آن روی بخش زیرین مچ، چک کنید که داغ نباشد.

برای نوزادانی که چند ماهی از تولد آنها گذشته است، اجباری به گرم کردن شیر وجود ندارد و حتی میتوانید شیر را مستقیما از یخچال در اختیار نوزاد قرار دهید. با اینحال گاهی اوقات نوزاد تا چند ماهگی تمایلی به خوردن شیر سرد ندارد که در این صورت میتوان از روشی که قبلا توضیح داده شد آنرا گرم کنید.

9) چطور شیردوش مناسب خود را انتخاب کنیم؟

همانطور که بالاتر هم ذکر شد، به طور کلی شیردوش ها در انواع دستی، برقی، تکی و دوتایی تولید میشوند. مهمترین نکته در انتخاب یک شیردوش مناسب شرایط خود شما میباشد. بر اساس اینکه افراد اطراف شما از چه شیردوشی راضی بوده اند، انتخاب خود را انجام ندهید بلکه بر اساس نیاز های خود، شیردوش مناسب خود را پیدا کنید تا با رضایت و راحتی کامل از آن استفاده کنید. زماینکه نیازهای خود را مشخص کردید با مشورت گرفتن از یک پزشک یا مشاور فروش این دستگاه ها میتوانید انتخاب دقیقی داشته باشید.

نکاتی که میتوانند در تشخیص نیازهایتان، شما را راهنمایی کنند:

  • برای چه منظوری قصد تهیه شیردوش دارید؟ آیا فقط چند روز از فرزندتان جدا هستید؟ آیا با میزان تولید شیر بدنتان مشکلی دارید؟
  • زمانی که میتوانید به استفاده از شیردوش اختصاص دهید چقدر است؟
  • آیا اندازه و یا سر و صدای شیردوش برای شما مهم است؟
  • قابل حمل بودن دستگاه تا چه حد مورد اهمیت است؟

10) برترین مدل های شیردوش ها

1) Spectra S1

شیردوش بیمارستانی Spectra S1 برای استفاده در بیمارستان طراحی شده است. سر و صدای بسیار کم، قابل شارژ بودن، قابلیت تنظیم میزان مکش، نور شب برای استفاده در هر ساعتی از روز، تایمر و صفحه نمایش واضح از نکات بی نظیر این مدل میباشد.

2) Medela Freestyle

باتری قابل شارژ و اندازه ی کوچک این مدل حمل و نقل آن را بسیار راحت تر کرده است. همچنین استفاده راحت، صفحه نمایش دیجیتالی با نور زمینه و تایمر از نکات دیگر این مدل میباشد. این مدل در واقع یک ست کامل از شیردوش است.

3) Haoqin Micro Cube

این شیردوش به صورت تکی طراحی شده است و به دلیل سبک و کم حجم بودن از محبوبیت زیادی برخوردار است. این مدل با برق شهری کار میکند که از این طریق نیاز به باتری را از بین برده است اما اگر قصد استفاده در بیرون از خانه و جایی که دسترسی به پریز برق وجود ندارد را دارید، میتوانید آنرا شارژ کرده و از آن استفاده کنید.

4) Spectra S2

این مدل بسیار شبیه مدل S1 میباشد. دوتایی بودن ساکشن ها، نور شب، تایمر و سرو صدای بسیار کم از ویژگی هایی است که در هردو مدل وجود دارد. اما تنها در دو ویژگی S1 با S2 تفاوت دارد؛ S1 دارای باتری قابل شارژ است که مدل S2 از آن بی بهره است و همچنین مدل S1 کمی بزرگتر از مدل S2 میباشد.

5) BelleMa Effective Double

شیردوش Effective از شرکت BelleMa به دلیل وزن کم، قابل حمل بودن و دوتایی بودن ساکشن ها از شیردوش های محبوب کاربران میباشد. این شیردوش توسط سازمان FDA تایید شده است و جنس مخزن نگهدارنده عاری از ماده شیمیایی BPA میباشد. این ماده در ساخت مخازن پلاستیکی نگهداری مواد غذایی استفاده میشود که طبق تحقیقات انجام شده میتواند تاثیرات بسیار کمی روی ارگان های بدن داشته باشد. اما با اینکه تاثیر این ماده کم بوده و حتی سازمان FDA آن را ماده ای بی ضرر خوانده، اکثر شرکت های سازنده محصولات مادر و کودک از استفاده این ماده در ساخت محصولاتشان خودداری میکنند.

منابع:

breastpumpsdirect.com

exclusivepumping.com

verywellfamily.com

momlovesbest.com

babycenter.com

kellymom.com

babygaga.com

webmd.com

ameda.com

fda.gov

برای مشاهده محصولات شیردوش ها در سایت درمان کالا به لینک زیر مراجعه کنید:

شیردوش ها | فروشگاه اینترنتی درمان کالا