نخ دندان آری یا خیر؟ مسأله اینست!

" اگر نخ دندان میکشیدی، هیچوقت به من مراجعه نمیکردی!"

این جمله ایست که از بسیاری از دندانپزشک ها میشنویم؛ آن هم وقتی که از درد دندان به خود میپیچیم!
پژوهش ها نشان میدهد که 36% افراد حاضر به استفاده از نخ دندان برای پاک کردن شکاف بین دندان های خود نیستند؛ در حالیکه کارهای ناخوشایند تر و سخت تری را به راحتی انجام میدهند!

اما آیا واقعا استفاده از نخ دندان، سلامتی شما را تضمین میکند؟ نتایج 25 پژوهش انجام شده بر روی این موضوع، نشان میدهد که استفاده از نخ دندان، مزایای اثبات شده ای برای سلامتی ندارد! تا جایی که دپارتمان سلامت و خدمات اجتماعی آمریکا (HHS)، استفاده از نخ دندان را از لیست توصیه های مربوط به سلامت دهان حذف کرد.

آیا باید با نخ دندان خداحافظی کنیم؟

خیر. نه انقدر با عجله!

متخصصان دهان و دندان اعتقاد دارند که پژوهش های انجام شده برای بررسی تاثیر استفاده از نخ دندان بر روی حفره های دندانی، مبهم است. به همین دلیل است که دندانپزشک ها، همچنان به استفاده از نخ دندان تاکید میکنند. البته تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر نخ دندان بر سلامت لثه، روشن و محکم تر از تحقیقات مربوط به سلامت دندان است. نتایج 12 پژوهش در این زمینه، نشان میدهد که افرادی که بطور منظم دندان های خود را مسواک میزنند و نخ دندان میکشند، بسیار کمتر دچار خونریزی لثه و تورم لثه میشوند. دلیل این امر هم این است که، غذاهایی که لابه لای دندان باقی میماند موجب پوسیدگی دندان و تورم لثه میشود و تنها راه بیرون کشیدن این غذاهای باقی مانده استفاده از نخ دندان است. برخلاف تبلیغات بسیاری از برندهای مشهور مسواک و خمیر دندان، از طریق مسواک زدن نمیتوان لابه لای دندان ها را تمیز کرد.

از نخ دندان تا سلامتی...

درصد بالایی از مردم دنیا دچار مشکلات لثه و دندان هستند. تورم مزمن لثه هنگامی ایجاد میشود که باکتری های پلاک دندان در زیر لثه موجب تورم و تحریک لثه ها میشود که در صورت بی توجهی، ممکن است به عقب نشینی لثه و از دست دادن دندان ها منجر شود. بیماری های لثه همچنین میتواند به دلیل مشکلات قلبی، آرتریت روماتوئید، دیابت یا نارسایی بدو تولد به وجود بیاید. به یاد داشته باشید:"دهان شما آینه ای از وضعیت سلامتی تمام بدن شماست".

اینکه مشکلات لثه چگونه به بیماری های سایر ارگان های بدن مانند قلب مرتبط میشود، روشن نیست. اما حدس متخصصان این است که بیماری های لثه باعث وارد شدن باکتری های لثه به گردش خون میشود و این خون با وارد شدن به سایر نقاط بدن مانند قلب موجب ایجاد مشکلات و بیماری ها مانند بیماری های قلبی میشود.

پس اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم باید بگوییم که اولا مزایای استفاده از نخ دندان برای سلامتی، در پژوهش های انجام شده تایید نشده است. دوما اینکه استفاده از نخ دندان، همچنان توسط دندانپزشکان و متخصصان دهان دندان توصیه میشود و این امر نه بر پایه ی تحقیقات و پژوهش های انجام شده است، بلکه بر پایه ی تجربه و مشاهده ی شخصی پزشکان بر روی بیماران خود است. سوما اینکه استفاده از نخ دندان از سوی متخصصان دهان و دندان برای سلامتی لثه توصیه میشود نه دندان. و با توجه به تاثیر سلامت لثه بر سلامت سایر ارگان های حیاتی بدن، عاقلانه است اگر ریسک نکنیم و همچنان از نخ دندان استفاده کنیم.

منبع:

www.webmd.com

برای مشاهده محصولات دسته ی دهان و دندان فروشگاه اینترنتی درمان کالا، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دهان و دندان | فروشگاه اینترنتی درمان کالا