بوی ماشین نو برای اغلب ما از بوهای دلچسبی است که از استنشاق آن لذت میبریم. خرید وسایل نو از تجربههای شیرینی است که بسیاری از ما بارها آن را تجربه کردهایم و یکی ازلذتهای استفاده از وسایل نو، بویی است که در روزهای اول از خود ساطع میکنند. بوی ماشین جدید از بهترین آنهاست اما این بو نهتنها نشانه خوبی نیست، بلکه هشداری است که نشان میدهد سلامتی ما در خطر است.

در این مقاله در مورد دلایل بوی ماشین نو و مضرات آن توضیح خواهیم داد. سپس راهکارهایی جهت رفع آن به شما پیشنهاد میکنیم.

بوی ماشین نو!

اغلب وسایل فقط هنگام آنباکس کردن (جعبهگشایی) بوی نویی میدهند و به محض اولین استفاده رایحه آنها از بین میرود. برخی نیز تا مدتها این بوی لذتبخش را با خود همراه دارند. به جرات میتوان گفت بوی کتابهای درسی نو در کودکی و بوی اتومبیل جدید در بزرگسالی از اغواکنندهترین آنها در طول عمر هر فردی است.

بوی نو بودن ماشین جدید آنقدر وسوسهانگیز است که همه ما تمایل داریم هیچگاه از بین نرود. این میل در برخی افراد آنقدر شدید است که تا سالها پس از استفاده ماشین، از خوشبوکنندههایی با همین رایحه برای داخل خودرو استفاده میکنند!


بوی نو بودن ماشین از چه چیزی ناشی میشود؟

طبق مطالعات جدیدی که در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید انجام شده و در مجله Environment International منتشر شده است، بوی ماشین نو، ناشی از ترکیب دو ماده شیمیایی با نامهای فرمالدئید و بنزن است که در ساخت فضای داخلی خودرو از آنها استفاده میشود.

این مواد که در تهیه انواع چرمها، رنگها و مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرد، بسیار فرّار بوده و به راحتی در هوا منتشر می شوند.

آیا بوی نو بودن خودرو برای سلامتی مضر است؟

دیوید ولز آمریکایی، یکی از دانشمندان در زمینه سمشناسی ثابت کرده استنشاق مقادیر بسیار کمی از بنزن و فرمالدئيد نیز میتواند در بروز انواع سرطانها تاثیرگذار باشد.

علائمی شبیه به حساسیتهای فصلی مانند آبریزش و احساس سوزش در چشم و بینی، حالت تهوع، سرفه و... میتواند از نشانههای استنشاق این مواد شیمیایی باشد.


بیشتر بخوانید: این سردردها را جدی بگیرید! + علائم



استنشاق این رایحه در فضاهای بسته، در مواردی میتواند به ایجاد تودههای سرطانی، کمخونی، سقط جنین و... منجر شود!

پس میتوان گفت که بوی ماشین نو، که ناشی از دو ماده بنزن و فرمالدهید است، براس لامتی ما مضر است و لازم است که از استنشاق آن خودداری کنیم

چگونه از شر مضرات بوی نوی ماشین خلاص شویم؟

هر چند بسیاری از ما عاشق این رایحه بوده و به نوعی از وجود آن لذت میبریم، اما بهتر است تلاش کنیم هرچه زودتر آن را از ماشین خارج کنیم.

اولین و بهترین اقدام، باز کردن شیشههای ماشین قبل از سوار شدن و 20 دقیقه ابتدایی حرکت است. از آنجایی که دمای بالا به انتشار بیشتر این مواد کمک میکند، بهتر است ماشین را زیر نور آفتاب یا مکانهای گرم پارک نکنیم.


بیشتر بخوانید:5 عاملی که تأثیر ضدآفتاب شما را کم می کنند!



در روشهای کلاسیک، برای رفع هر گونه بو در فضای داخلی ماشین از جوش شیرین یا سرکه استفاده میشد. اما امروزه با وجود روشهای جدید و استفاده از بوگیرهای مؤثر، به راحتی میتوان از شر این مواد سمی خلاص شد.

جایگزینی برای بوی ماشین نو

خوشبختانه مواد مضری که در ساخت بخشهای مختلف خودرو استفاده میشود، قابل جایگزینی هستند. امروزه برخی از سازندگان خودرو ادعا میکنند که تا حدود زیادی مصرف این مواد را محدود کردهاند. اما تا رسیدن به هدف نهایی راهی طولانی در پیش دارند.

پس بهتر است تا رسیدن به شرایط مطلوب، از خود و عزیزانمان در برابر این خطر جدی محافظت کنیم.

کلام آخر

با توسعه صنعت خودروسازی و تولید انبوه وسایل نقلیه، امروزه بیشتر خانوادهها از خودرو شخصی برای رفتن به محل کار یا انجام امور روزانه استفاده میکنند.

به این ترتیب اغلب ما خواه ناخواه ساعاتی از روز را در وسایل نقلیه شخصی خود میگذرانیم. با توجه به نتیجه بررسیهای دانشمندان در مورد بوی ماشین نو، لازم است با استفاده از روشهای مختلف، میزان استشمام گازهای سمی تولیدکننده بوی ماشین نو را کاهش دهیم.

منبع:


بیشتر بخوانید: