چگونه یک اتوسکوپ مناسب را انتخاب کنید؟

میان مدل های مختلف اتوسکوپ، چه تفاوتی وجود دارد؟ چرا برخی از اتوسکوپ ها قیمت بالایی دارند و برخی دیگر ارزانتر هستند؟ آیا اینکه چه مدل لامپی را برای اتوسکوپ خود استفاده کنید مساله ی مهمی است؟ آیا برای شما لازم است که از اتوسکوپ فیبر نوری استفاده کنید؟

برای پاسخ به این سوالات این مطلب کوتاه را بعنوان راهنمایی در جهت انتخاب و خرید اتوسکوپ آماده کرده ام. با من همراه باشید...

مناسب ترین اندازه را انتخاب کنید

اتوسکوپ در دو سایز رومیزی و جیبی ساخته میشود. کوچک‌ترین مدل اتوسکوپ‌ها، اتوسکوپ‌های قلمی (جیبی) هستند که دارای گیره کوچکی برای سالم ماندن در جیب میباشند. این نوع اتوسکوپ‌ها معمولا ظریف تر از سایزهای بزرگتر هستند و طول عمر کوتاه‌تری دارند.

از سوی دیگر، اتوسکوپ‌های رومیزی معمولا دارای دسته (هندل) فلزی هستند و برای قرار دادن در جیب مناسب نیستند. این اتوسکوپ‌ها روی میز قرار می‌گیرند و طول عمر بالاتری دارند.

برای انتخاب اندازه ی اتوسکوپ باید به محیطی که در آن کار می‌کنید و بیمارهایی که با آن مواجه هستید توجه کنید. همچنین یکی از فاکتورهایی که میتواند مهم باشد وزن اتوسکوپ است. اتوسکوپ های جیبی معمولا وزن کمتری دارند و با توجه به تعداد استفاده از اتوسکوپ در روز، وزن اتوسکوپ میتواند برای پزشک مهم باشد.

کاربری مناسب خود را پیدا کنید

یک هد (سر اتوسکوپ) استاندارد اتوسکوپ شامل یک لامپ و یک لنز بزرگنمایی میباشد. لنزهای اتوسکوپ معمولا 2.5 تا 3 برابر قدرت بزگرنمایی دارند؛ با این وجود، لنز ماکرو (Macro) میتواند بزرگنمایی را تا 4.2x افزایش دهد و همچنین امکان فوکوس قابل تنظیم را فراهم میکند که برای کاربری های حرفه ای مناسب است.

منبع تغذیه

برای اتوسکوپ سه نوع منبع تغذیه وجود دارد: 1- باتری معمولی قابل تعویض (سایز AA) 2- باتری قابل شارژ 3- برق شهری

اتوسکوپ های جیبی معمولا بوسیله ی 1 یا 2 باتری قلمی قابل تعویض تغذیه میشوند که در درون هندل دستگاه قرار داده میشوند. اما اتوسکوپ‌های رومیزی معمولا بوسیله باتری متوسط تغذیه می‌شوند و از باتری‌های قابل شارژ هم در این نوع اتوسکوپ‌ها استفاده میشود.

توصیه می‌شود که در صورت امکان، از باتری‌های قابل شارژ در اتوسکوپ‌های رومیزی استفاده شود. این کار علاوه بر اینکه در طول زمان مقرون به صرفه است (به دلیل عدم نیاز به تعویض باتری)، عمر اتوسکوپ شما را بالاتر می‌برد.

بعضی مواقع هم اتوسکوپ‌ها دو هندل دارند که یکی از آنها باتری قابل شارژ و دیگری باتری معمولی هستند که در مواقعی که شارژ هندل قابل شارژ تمام میشود، تا شارژ شدن مجدد از هندل باتری معمولی استفاده میشود.

هندل هایی که با برق شهر تغذیه میشوند معمولا دارای پایه ای برای قرار گیری بر روی دیوار هستند. این هندل‌ها در مراکز درمانی که محل معاینه بیمار ثابت است استفاده می‌شوند. برق شهری در طول زمان بسیار به صرفه است اما به دلیل عدم امکان جابجایی، می‌تواند گاهی محدودیت‌هایی در کاربری داشته باشند. 

لامپ اتوسکوپ

برای انتخاب لامپ اتوسکوپ شما دو گزینه دارید: 1- لامپ رشته ای (هالوژن یا خلأ) 2- لامپ LED

همچنین شما باید انتخاب کنید که منبع نور اتوسکوپ مستقیم یا غیرمستقیم/فایبراپتیک(فیبر نوری) باشد.

لامپ‌های رشته‌ای، مخصوصا هالوژن میتوانند نور شفاف و ایده‌آلی برای تشخیص جزئیات درون مجرای گوش فراهم کنند اما مشکل این لامپ‌ها این است که به مرور زمان به تدریج کم نور و کدر میشوند. طول عمر لامپ های رشته ای معمولا 10 ساعت مداوم است.

برعکس لامپ های رشته‌ای، کیفیت نور لامپ‌های LED به مرور زمان کاهش نمی‌یابد. لامپ های LED نسل جدید کیفیت بهتری هم دارند. در تصویر زیر تفاوت بین کیفیت نور لامپ های LED نسل اول(سمت راست) را با لامپ های LED نسل دوم شرکت هاین آلمان (سمت چپ) مشاهده می‌کنید.

همانطور که مشاهده میکنید لامپ های LED نسل اول تقریبا تمام رنگ ها را به رنگ سفید تبدیل کرده است در حالیکه LED نسل دوم رنگ‌ها را با جزییات و کیفیت بالا تفکیک کرده است که این امر در معاینات گوش مسأله ی مهمی محسوب میشود.

مزیت دیگر لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، طول عمر بالای این لامپ‌هاست. طول عمر لامپ‌های LED به هزاران ساعت میرسد به همین دلیل بسیاری از کمپانی‌های سازنده اتوسکوپ، لامپ های LED خود را تا چند سال گارانتی میکنند. از طرف دیگر باتوجه به اینکه لامپ های LED میتوانند با مصرف انرژی کم پرنور بمانند و زود کم نور نمی‌شوند، میتوانند موجب بالا رفتن عمر باتری هم بشوند.

مزایای منبع نور فایبراپتیک(فیبر نوری):

بسیاری از اتوسکوپ های امروزی از فیبر نوری برای هدایت نور از لامپ تا اسپکولوم(خروجی) استفاده می‌کنند؛ به این صورت که نور از طریق حلقه دور اسپکولوم تابانده میشود و موجب می‌شود که هیچ گونه مانعی برای مشاهده وجود نداشته باشد. در حالی که در منبع نور مستقیم، لامپ باید در درون اسپکولوم قرار گیرد.

استفاده از اسپکولوم چندبار مصرف یا یکبار مصرف؟

 بعید است که نوع اسپکولوم در انتخاب اتوسکوپ شما تاثیر مهمی بگذارد چون اکثر اتوسکوپ‌ها قابل استفاده برای هردو نوع اسپکولوم هستند. اسپکولوم‌های چندبار مصرف بر خلاف اسپکولوم یکبار مصرف، نیاز به رفع آلودگی و ضدعفونی دارند در حالی‌که اسپکولوم‌های یکبار مصرف بعد از استفاده جدا میشوند.

بعضی از مدل های اتوسکوپ سیستمی برای جدا کردن اسپکولوم دارند که میتواند بدون تماس دست اسپکولوم را جدا کند. هرچند اسپکولوم‌ها بسیار شبیه به هم هستند، اما برای اتوسکوپ هر برند معمولا فقط از اسپکولوم تولیدی همان برند می‌توان استفاده کرد.

رنگ اتوسکوپ:

در انتخاب اتوسکوپ، کم اهمیت ترین فاکتور احتمالا رنگ است و اینکه کیفیت کار اتوسکوپ چگونه باشد همیشه از رنگ آن مهمتر است. با این وجود کمپانی ها محصولات خود را در رنگ های مختلف عرضه میکنند که بتوانید در انتخاب اتوسکوپ هم شخصیت و سلیقه ی خود را نشان دهید!

پس بطور خلاصه برای خرید یک اتوسکوپ این مراحل را باید طی کنید:

1- اندازه ی مناسب را انتخاب کنید (جیبی یا استاندارد)

2- کاربری مورد نظرتان را انتخاب کنید

3- منبع تغذیه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید (باتری معمولی، باتری شارژی یا برق شهری)

4- نوع لامپ را انتخاب کنید (رشته ای یا LED)

5- منبع نور را انتخاب کنید (مستقیم، غیرمستقیم/فیبر نوری)

6- نوع اسپکولوم را انتخاب کنید (یکبارمصرف یا چندبار مصرف)

7- رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید

منبع:

www.medisave.co.uk