نزدیک به یک سال از شیوع بیماری کرونا کووید-19 و بحران همهگیری این بیماری میگذرد. با توجه به سرعت بالای شیوع و ریسک مرگومیری که بیماری کرونا به زندگی مردم دنیا تحمیل کرد، بسیاری از عادات و اقدامات مقابلهای در برابر این بیماری، به زندگی روزمره مردم اضافه شد. یکی از اولین اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری کرونا، "ماسک زدن" بود که بعدها به یک شرط ضروری برای حضور در جامعه و اماکن عمومی تبدیل شد. ماسک زدن، جهت جلوگیری از شیوع این بیماری کاملاً حیاتی است اما از سوی دیگر، استفاده مداوم از ماسک میتواند موجب ایجاد جوش، آکنه و حساس شدن پوست صورت شود.

a woman with maskne

ماسک زدن چه تأثیری بر جوش و آکنه پوست میگذارد؟

قرار گرفتن ماسک بر روی صورت، موجب کشیده شدن بافت ماسک بر روی پوست صورت و خراشیدن آن میشود. با وجود اینکه این خراشها برای انسان بهطور واضحی حس نمیشوند، بسیار بیشتر از آنچه که فکر میکنید اتفاق میافتند. کسانی که بهطور مداوم در محیط کار از ماسک استفاده میکنند، پوست صورت خود را تحت فشار و خراشهای دوچندانی قرار میدهند.

فشار و خراشهای حاصل از کشیده شدن بافت ماسک بر روی پوست صورت، موجب ایجاد جوشهایی موسوم به "جوشهای مکانیکی" (جوشهایی که بر اثر فشار یا اصطکاک بهوجود میآیند) میشود. از سوی دیگر، ماسک زدن، موجب گیر افتادن عرق و چربی طبیعی پوست (سبوم)، زیر فضای ماسک و فراهم شدن محیط رشد و تکثیر باکتریها، شکسته شدن پوشش محافظ پوست و مسدود شدن منافذ پوست میشود. این شرایط، موجب ایجاد یا تشدید شدن شرایط جوشهای صورت میشود.

چگونه میتوان از ایجاد جوش و آکنه حاصل از ماسک زدن جلوگیری کرد؟

a girl remove her pimple

مهمترین مسأله برای جلوگیری از جوشهای حاصل از ماسک زدن، انتخاب جنس ماسک مناسب است. همچنین، شستشوی مداوم ماسک و استفاده کمتر از مواد آرایشی حین استفاده از ماسک، دومین و سومین مسألهای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهترین جنس ماسک از نظر متخصصان پوست، ماسکهای پارچهای هستند که دارای بافتی نرم و ملایم باشند (پنبه میتواند گزینه ایدهآلی محسوب شود). علیالخصوص، در مورد ورزشکاران، با توجه به تعریق بالاتر، پیشنهاد میشود که از ماسکهای ساختهشده از پارچههای مصنوعی استفاده نشود.

از میان ماسکهای پارچهای، ماسکهایی که دارای چندین لایه باشند، انتخابهای ایدهآلی بهحساب میآیند زیرا هم قدرت محافظتی بهتری دارند و هم میتوانند لایههای داخلی ملایمتری از جنس پنبه داشته باشند.

شستشوی مداوم ماسک

شستشوی مداوم ماسکها یکی از حیاتیترین اقدامات برای جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش حاصل از ماسک و سالم ماندن پوست است. متخصصان پوست توصیه میکنند که ماسکهای پارچهای را بعد از هربار استفاده، بهوسیله آب داغ شستشو دهید و کاملا خشک کنید. این کار موجب از بین رفتن باکتریهایی میشود که با سلامت پوست شما میانه خوبی ندارند!

در صورتیکه زمان کافی برای شستشوی مداوم ماسک وجود ندارد، از چند ماسک جایگزین، حتی ماسکهای یکبارمصرف، استفاده کنید. همانگونه که حاضر به پوشیدن یک تیشرت عرق کرده نیستید، باید از استفاده از ماسک آلوده هم خودداری کنید!

از آرایش غلیظ بپرهیزید:

a girl have makeup

با گذشت ماهها از شروع همهگیری بیماری کرونا و قرنطینه بعد از آن، طبیعی است که در بازگشت به جامعه بخواهید با آرایش کردن، زیباترین ورژن خود را به نمایش بگذارید؛ اما بهتر است در این مورد احتیاط کنید! توصیه میشود، برای آرایش صورت، بیشتر بر روی آرایش چشمها و ابروها تمرکز کنید تا آرایش گونه و لبها. استفاده از رژ گونه و پودرهای پرکننده تورفتگیهای پوست (پنکک) در زیر ماسک، موجب ایجاد آکنههای دردناک و برجستهای میشود که در عمق بیشتری از پوست بهوجود میآیند و مدتزمان بیشتری باقی میمانند.

چگونه میتوانیم جوشهای حاصل از ماسک زدن را بهبود ببخشیم؟

اگر شما هم مانند عموم مردم، برای درمان جوش و آکنه حاصل از ماسک زدن، بلافاصله به داروها یا محصولات ضدجوش موجود در داروخانهها مراجعه میکنید، باید بدانید که این روشها ممکن است روشهای خشنی محسوب شوند که گاهی نتیجه عکس میدهند! با توجه به اینکه کرمها و محصولات بهداشتی ضدجوش موجب حساسیت بیشتر پوست شما میشوند، استفاده از این محصولات در هنگام ماسک زدن، موجب تشدید شرایط نامطلوب پوست شما میشود.

پس چه کار کنیم؟

قبل و بعد از ماسک زدن، پوست خود را آماده کنید

مراقبت روزانه از پوست، با از بین بردن عوامل تولید جوش و آکنه که پیشتر گفته شد، میتواند در کاهش بروز جوش و آکنه حاصل از ماسک زدن بسیار مؤثر باشد. ضمن اینکه پاک و مرطوب کردن روزانه پوست، برای درمان جوش و آکنه حاصل از ماسک زدن بسیار مؤثر است؛ توصیه میشود با شستشوی صبحگاهی و شبانگاهی پوست صورت، آلودگیها، چربیها و باکتریهای مضر پوست زدوده شود تا از بروز جوش و آکنه جلوگیری شود.

همچنین، پاک کردن صورت پس از ماسک زدن نیز موجب از بین رفتن باکتریهای مسدودکننده منافذ پوست میشود.

a girl washes her face after makeup

از محصولات پاک کننده مناسب استفاده کنید

همانطور که گفته شد، برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه، لازم است که از محصولات پاککننده پوست استفاده کنید. برای انتخاب محصولات پاککننده مناسب، میتوانید از جدول زیر کمک بگیرید:

نوع پوست

نوع پاککننده

چرب با حساسیت کم

پاککننده حاوی سالیسیلیک اسید

خشک و حساس

پاککنندههای دارای ترکیب سبک و ضدحساسیت

سایر انواع پوستها

پاککننده حاوی بنزوئیل پروکساید یا سالیسیلیک اسید

منابع:

www.womenshealthmag.com
www.doctorkatta.com