3 فوریهٔ 2023 13:45:38

وقتی که می­خواهید وسیله مهمی همچون گوشی پزشکی خریداری کنید، صرفا به دنبال مدلی نیستید که فقط کار کند! بلکه به دنبال وسیله­ای هستید که کیفیت صدای بالاتری داشته باشد وتجربه خوبی هم برای شما و هم برای بیماران به همراه داشته باشد. ویژگی­های صوتی گوشی­های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

در مورد کیفیت صوتی گوشی­ پزشکی، همان اندازه که وضوح انتقال صدای بدن بیمار مهم است، حذف صداهای محیطی که شما را از تمرکز بر صدای بدن بیمار باز می­دارد، اهمیت دارد. نحوه طراحی چست پیس، تیوب و قطعات داخل گوشی در این عملکرد صوتی تاثیرگذار است. در این مطلب به معرفی انواع گوشی پزشکی خواهیم پرداخت تا در زمان خرید بتوانید انتخابی متناسب با نیاز خود داشته باشید. همچنین قصد داریم تا شما را با عکس گوشی پزشکی در انواع مختلف نیز آشنا کنیم.

انواع گوشی پزشکی

گوشی­های پزشکی بر اساس کاربرد و تخصصی بودن به 4 دسته تقسیم می­شوند که عکس انواع گوشی پزشکی را در این مقاله مشاهده خواهید کرد.

1. گوشی­های آکوستیک

گوشی­های آکوستیک بطور معمول از قطعات زیر ساخته شده­اند که در ادامه به معرفی این اجزا می­پردازیم:

قطعات داخل گوشی

دسته (بینااورال)

تیوب (شلنگ)

هد (چست پیس)

سرگوشی (Ear tip): این قطعات در دو نوع خشک و نرم ساخته می­شوند. برخی از شرکت­ها هر دو نوع را به عنوان لوازم جانبی در اختیار کاربران قرار می­دهند. شما باید نوعی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با شکل کانال گوش شما دارد؛ به طوری که بتواند نویزهای صوتی محیط را حذف کند. دقت کنید که قطعات داخل گوشی قابل جدا شدن و شستشو باشند.

تیوب (شلنگ): تیوب یا شلنگ استتوسکوپ بطور نرمال 26 تا 28 اینچ (65 تا 70 سانتی متر) طول دارد. اما انواع بلندتری هم وجود دارد که در شرایط خاص می­توان از آن­ها استفاده کرد. بعضی از گوشی­ها دارای دو تیوب هستند که نقض دو کانال صوتی را بازی می­کنند. اما اکثر گوشی­ها دارای یک تیوب بزرگ هستند که دو کانال از درون این تیوب می­گذرد. مدل­های تک شلنگه (دارای یک تیوب) نسبت به مدل­های دو شلنگه نویز کمتری را از محیط دریافت می­کنند. نکته­ مهم در شلنگ گوشی این است که به خوبی عایق کاری شده باشد.

شلنگ­هایی که ضخیم­تر هستند و قطر بیشتری دارند، نسبت به شلنگ­های نازک­تر، بهتر عایق­بندی شده­اند. برای بررسی اینکه تیوب به خوبی عایق کاری شده است یا نه، قطعه را در داخل گوش قرار دهید، تیوب را بین انگشت شست و اشاره بگیرید و به آرامی مالش دهید. در صورتی که صدای این مالش را به طور واضح و قابل توجهی بشنوید، می­توانید نتیجه بگیرید که تیوب به درستی عایق کاری نشده است و احتمالا نویز محیط دست از سر شما بر نخواهد داشت!

هد (چست پیس): چست پیس می­تواند ترکیبی از دیافراگم و بل باشد که با توجه به نیاز، قابل تبدیل است. تفاوت بل و دیافراگم این است که بل صداهای با فرکانس پایین­تر را دریافت می­کند. پیرامون دیافراگم و بل یک لاستیک به نام "ریم" قرار گرفته است که از وینیل پوشانده شده و علت قرارگیری آن این است که قسمت­های فلزی سرد گوشی با بدن بیمار تماس نداشته باشند. برخی از گوشی­ها، مانند گوشی­های برند لیتمن از چست پیس یک طرفه قابل تنظیم ساخته شده­اند که می­توانید بدون برداشتن گوشی از روی بدن بیمار، مد چست پیس را از بل به دیافراگم عوض کنید.

2. گوشی الکترونیک یا دیجیتال: مزایا و معایب

گوشی الکترونیک یکی دیگر از انواع گوشی پزشکی به شمار میرود. مزیت اصلی این گوشی نسبت به گوشی­های آکوستیک معمولی، قابلیت افزایش صدا تا 10 برابر یا حتی بیشتر از گوشی­های پزشکی آکوستیک است. با این وجود این مساله بزرگترین عیب این گوشی­ها نیز محسوب می­شود! گوشی­های الکترونیک در عین حال که صداهای بسیار ضعیف را تقویت می­کنند، می­توانند حجم بالایی از نویز را وارد گوش شما کرده و باعث آسیب به گوش شوند. برای مثال اگر در حین معاینه قفسه سینه یک کودک، به یک­باره جیغ بکشد، صدا از طریق گوشی تقویت شده و می­تواند به گوش شما آسیب­های خطرناکی وارد کند. برخی از سازندگان گوشی­های پزشکی با صامت کردن صداهایی که بیش از حد بلند باشند این مشکل را حل کرده­اند.

گوشی­های الکترونیکی به وسیله باتری تغذیه می­شوند و معمولا دارای سیستم هشداری برای تمام شدن باتری هستند. برخی از مدل­ها دارای مانیتور کوچکی برای نمایش میزان باتری، ضربان قلب و میزان صدا هستند. بعضی مدل­ها حتی دارای پورت اتصال به کامپیوتر یا وسیله­های الکترونیکی دیگر نیز می­باشند. به علاوه از طریق گوشی­های الکترونیکی چند نفر می­توانند به طور همزمان به صدا گوش دهند، همچنین می­توان صداهای قلب فرد را ذخیره کرد و روند صداها را در طول زمان با هم مقایسه نمود. برخی از گوشی­های الکترونیکی قابلیت استفاده به صورت گوشی معمولی را نیز دارند.

3. گوشی پزشکی جنین یا نوزاد

همانطور که از اسم و عکس گوشی پزشکی جنین مشخص است، این گوشی برای شنیدن صدای قلب جنین در شکم مادر و صداهای درون بدن نوزادان به کار می­رود. این صداها ضعیف­تر از صداهای معمول بدن افراد بزرگسال هستند، به همین دلیل گوشی پزشکی نوزاد توانایی دریافت صداها و ارتعاشات ضعیف را دارد. تفاوت ظاهری این گوشی با دیگر مدل­ها، دیافراگم شیپور مانند آن است که برای دریافت صداهای کم، تناسب یافته است.

4. گوشی دامپزشکی

گوشی­های دامپزشکی دسته­ای دیگر از انواع گوشی پزشکی هستند که برای شنیدن صدای قلب و اندام­های حیوانات مورد استفاده قرار می­گیرند. این گوشی­ها مورد استفاده دامپزشکان در کلینیک­های دامپزشکی قرار گرفته و کاربردها و ویژگی­های خاص خود را دارند.

از نظر صوتی چه گوشی برای شما مناسب است؟

با توجه به نیاز و کاربری شما، ممکن است تمایز بین درجه­های مختلف صوتی، تفکیک صوتی و شنیده شدن یا نشدن صداهای ضعیف اهمیتی نداشته باشد اما در تشخیص­های حساس، توانایی شنیدن صداهای ضعیف اهمیت می­یابد و این مساله در انتخاب گوشی فاکتور مهمی است. داشتن یک مقیاس برای بررسی گستره صوتی گوشی­های مختلف بسیار مفید است اما به جز برند لیتمن، شرکت­های دیگر اطلاعاتی برای مقایسه گوشی­های مختلف از این نظر ارائه نداده­اند.

گوشی پزشکی را از کجا بخریم؟

با توجه به اینکه کیفیت و ماندگاری گوشی پزشکی از اهیمت زیادی برخوردار است، برای خرید آن تنها باید به سراغ فروشگاه­های معتبر رفت تا از کیفیت کالای خریداری شده مطمئن بود. درمان کالا، یک فروشگاه اینترنتی خرید گوشی پزشکی و دیگر تجهیزات پزشکی است که سابقه طولانی داشته و به ارائه اجناس با کیفیت می­پردازد. انواع گوشی پزشکی در برندها و مدل­های مختلف در سایت درمان کالا عرضه شده­اند.