یکی از فاکتورهای مهم در هنگام بروز بیماری، بررسی میزان تب است. افزایش دمای بدن به مدت سه روز، یکی از نشانه­های اصلی ضرورت مراجعه به پزشک برای بیمار بوده و دمای بالاتر از 40 درجه سانتی­گراد موجب تشنج در کودکان می­شود. پس داشتن یک ترمومتر دقیق موضوع مهمی به شمار می­رود؛ اما با توجه به انواع تب سنج­های موجود در بازار، انتخاب یک تب سنج خوب، ممکن است کمی دشوار باشد. در این مطلب ابتدا انواع تب سنج را معرفی کرده و سپس روش­های مناسب سنجش میزان تب در رده­های سنی مختلف را بررسی می­کنیم.

انواع تب سنج­ها

انواع تب سنج­ها را می­توان در هفت گروه دسته­بندی کرد.

تب سنج جیوه­ای

تب سنج جیوه­ای قدیمی­ترین روش اندازه­گیری درجه حرارت است که روشی آنالوگ محسوب می­شود. این نوع تب سنج دارای یک ستون شیشه­ای حاوی فلز جیوه است که با افزایش دما جیوه منبسط شده و به سمت بالا حرکت می­کند. امروزه استفاده از تب سنج جیوه­ای با توجه به خطرات احتمالی آن، چندان مرسوم نیست و تب سنج­های دیجیتال جایگزین شده­اند.

تب سنج­های تماسی دیجیتال

انواع تب سنج­ دیجیتالی پرفروش­ترین و ارزان­ترین نوع تب سنج­ها است. در خرید این تب سنج­ها به دنبال نمایشگر درشت و کلید روشن و خاموش نرم باشید. این تب سنج­ها معمولا در دو مدل سری خشک و قابل انعطاف موجود هستند. معمولا سری خشک برای سنجش دما از روش مقعدی، دهانی و زیر بغل استفاده می­شود، اما تمامی سری­های قابل انعطاف برای روش مقعدی مناسب نیستند.

تب سنج های پستانکی

این دسته از تب سنج­ها برای اندازه­گیری دمای بدن نوزادان پس از سه ماهگی به­کار می­روند. برای استفاده از این تب سنج به همکاری کودک نیاز دارید تا تب سنج را به مدت سه دقیقه در داخل دهان نگه دارد. این دماسنج ها دقت بالایی ندارد و معمولا دمای بدن نوزاد را اندکی پایین­تر از مقدار واقعی نشان می­دهند. تب سنج­های پستانکی با باتری کار می­کنند.

تب سنج­های نواری

تب سنجهای نواری یکی از انواع تب سنج به شمار میآید که برای بررسی درجه حرارت بدن کودک به­کار می­رود، اما دقت کمتری نسبت به سایر روش­های تب سنجی دارد. طریقه استفاده از تب سنج­های نواری بسیار آسان است و کافی است که آن را به مدت یک دقیقه بر روی پیشانی نوزاد قرار دهید. رنگ­های به کار رفته بر روی این دماسنج، میزان تب را نشان می­دهد.

تب سنج­های مادون قرمز

این نوع تب سنج­ها حرارت ساتع شده از بدن را اندازه­گیری می­کنند. قرار دادن برخی از این نوع تب سنج­ها در محل اندازه­گیری دشوار است اما می­توانند دما را در عرض 1 تا 3 ثانیه اندازه­گیری کنند، که سریع­ترین زمان ممکن در بین سایر تب سنج­ها محسوب می­شود.

تب سنج­های گوشی

برخی از تب سنج­های مادون قرمز دما را از طریق گوش می­سنجند. توجه داشته باشید، در صورتی که پروب این تب سنج­ها سرد باشد، دمای بدن شما را پایین­تر نشان می­دهند، به همین دلیل برخی از مدل­های این تب سنج یک مد گرمایش قبل از استفاده دارند.

تب سنج لیزری

تب سنج­های لیزری به دلیل مزایا و ویژگی­های خاص خود، محبوبیت زیادی دارند. استفاده از این تب سنج آسان است و نیازی به تماس مستقیم با بدن ندارد، به همین دلیل کاملا بهداشتی است. برای سنجش تب در کودکانی که تحرک زیادی دارند، استفاده از دماسنج لیزری گزینه مناسبی است. تب سنج لیزری با استفاده از لنزهای موجود در دستگاه، انرژی مادون قرمز متمرکز شده در یک نقطه را اندازه­گیری کرده و قادر است دما را در فاصله ۵۰ متری نشان دهد.

برای سنجش دما از طریق این تب سنج­ها، دستگاه را به پیشانی نزدیک کرده و دکمه روشن دستگاه را فشار دهید و آن را نگه دارید. با این کار دو حلقه قرمز رنگ بر روی پیشانی ظاهر می­شود؛ حالا دستگاه را کمی دور یا نزدیکتر کنید تا این دو خط بر روی هم بیفتند و همگرا شوند. در این حالت دکمه روشن را رها کنید تا دمای بدن نمایش داده شود.

روش­های تب سنجی در رده­های مختلف سنی

همانطور که گفتیم، تب سنج­ها انواع مختلفی دارند که روش استفاده، میزان دقت و کیفیت آن­ها با یکدیگر متفاوت است. در هر گروه سنی از انواع تب سنج دیجیتالی برای سنجش درجه حرارت استفاده می­شود که در ادامه به معرفی آن­ها می­پردازیم.

برای کودکان کمتر از 3 سال

برای کودکان کمتر از 3 سال پیشنهاد می­شود که دمای بدن از روش مقعدی اندازه­گیری شود، زیرا این نوع تب سنج دقیق­ترین روش اندازه­گیری دمای بدن برای این رده سنی شناخته می­شود. روش اندازه­گیری زیربغلی هرچند که ساده­ترین روش اندازه­گیری دمای بدن محسوب می­شود، اما کمترین دقت را دارد. اگر دمای بدن از روش زیربغلی بیشتر از 37 درجه سانتی­گراد باشد، حتما باید با استفاده از روش مقعدی یک بار دیگر دما را اندازه­گیری کنید.

برای کودکان 3 سال و بالاتر

برای کودکان در این محدوده سنی، سنجش دمای بدن از طریق دهان روش مناسبی است، اما برخی از کودکان با قرار دادن تب سنج در دهان مشکل داشته و نمی­توانند تب سنج را به اندازه­ای که برای سنجش دقیق دمای بدن لازم است، در دهان نگه دارند. سنجش تب از طریق گوش، روش مناسب دیگری برای این کودکان است، اما قرار دادن درست تب سنج در این حالت کمی نیاز به مهارت دارد و معمولا دمای اندازه­گیری شده از دو گوش با هم یکسان نیست.

تب سنج­های پیشانی که دمای بدن را از طریق امواج مادون قرمز منتشر شده از رگ­های اطراف سر اندازه­گیری می­کند، برای کودکان بیشتر از 3 ماه قابل قبول است، اما باید توجه داشته باشید که این تب سنج­ها به عنوان یک وسیله تشخیص اولیه به کار می­رود و در صورتی که دمای اندازه­گیری شده توسط این تب سنج­ها از حد معمول بالاتر باشد، حتما باید از طریق سنجش مقعدی وضعیت دقیق دمای بدن کودک بررسی شود.

برای افراد بالغ

برای افراد بالغ مشکلی برای اندازه­گیری تب نخواهیم داشت، اما به طور کلی برای این محدوده سنی، سنجش دهانی و مادون قرمز (از طریق پیشانی) روش مناسبی است. می­توان انواع تب سنج دیجیتالی را برای بررسی درجه حرارت بدن بزرگسالان به­کار برد.

تب سنج­های دیجیتال روشی مناسب برای اندازه­گیری میزان تب و درجه حرارت بدن

در این مطلب انواع تب سنج دیجیتالی و لیزری را معرفی کردیم. برای تهیه تب سنج ابتدا باید مشخص کنید که برای کدام گروه سنی و با چه هدفی قصد خرید تب سنج دارید، سپس می­توانید دماسنج مورد نظر خود را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید تجهیزات پزشکی است. انواع ترمومتر و دیگر تجهیزات پزشکی در این فروشگاه عرضه شده­اند.