mand and woman have a bad conversation

یکی از دشوارترین چالش‌هایی که هر انسانی در طول زندگی بارها با آن روبرو می‌شود، مدیریت کردن یک مکالمه یا بحث دونفره، برای رسیدن به نتیجه مشخص و جلوگیری از ایجاد استرس و آشفتگی در هنگام بحث  کردن  است. به‌طور خاص، داشتن یک بحث بدون استرس، بعد از ازدواج مسأله‌ای بسیار بااهمیت محسوب می‌شود که می‌تواند کیفیت زندگی مشترک را به‌طور محسوسی تحت تأثیر قرار دهد.

بسیاری از مردم معتقدند که هیچ بحث بدون تنش یا استرسی وجود ندارد و همه بحث‌های بعد از ازدواج ناچاراً به صحنه جنگ و جدل بین دو نفر تبدیل خواهد شد! به همین دلیل، بسیاری از این افراد از بحث کردن با دیگران خودداری می‌کنند و از رسیدن به یک بحث بدون تنش ناامید می‌شوند. اما واقعیت این است که برای "درست" بحث کردن، قواعدی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان علاوه بر حصول نتیجه مطلوب، از استرس و تنش در هنگام بحث کردن هم جلوگیری کرد.

چگونه بدون استرس بحث کنیم؟

1- نوبت را رعایت کنید

همان‌گونه که برای کودکان دبستانی، "رعایت نوبت" یک قانون محسوب می‌شود، در هنگام بحث کردن هم باید این قانون را برای خود و طرف مقابل قائل باشید؛ در غیر این صورت از ادامه بحث خودداری کنید!

رعایت نوبت بحث را از یک سخنرانی به یک گفتگو تبدیل می‌کند و از مجادله‌های استرس‌زا و بی‌نتیجه جلوگیری می‌کند.

2- نصیحت‌کننده نباشید!

angry man shout on his wife and advice

در بحث‌های دونفره، از نصیحت کردن بپرهیزید؛ زیرا "کسی مشتاق شنیدن نصیحت شما نیست؛ مگر این‌که خودش از شما بخواهد!". معمولاً هدف هرکس از بحث کردن، بیان نظرات و دیدگاه خود اوست و بهتر است به جای نصیحت کردن، درباره درست یا غلط بودن دیدگاه‌های مطرح‌شده، گفتگو کنید و پس از آن به بیان دیدگاه‌های خود بپردازید.

"به جای اینکه نصیحت‌های خود را مستقیماً به سمت طرف مقابل شلیک کنید، ابتدا به نظرات او بپردازید و سپس با کسب اجازه، توصیه‌هایی که می‌توانید ارائه دهید را بیان کنید".

3- برای رسیدن به نتیجه واقعا مشتاق باشید

یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن یک گفتگوی کم‌تنش و سازنده، تلاش برای درک دیدگاه طرف مقابل است. کاری که ممکن است نیاز به کنجکاوی و وقت گذاشتن بیشتری باشد. درک دیدگاه طرف مقابل، می‌تواند خط تفکر و جهت پیش رفتن بحث را تغییر دهد و اضطراب و آشفتگی دو طرف را کاهش دهد.

4- نقش آینه را بازی کنید!

mirror reflect wife for husband

نکته‌ای که برای درک دیدگاه طرف مقابل می‌تواند بسیار مؤثر باشد، تأیید کردن دیدگاه طرف مقابل و منعکس کردن آن است؛ دقیقاً مثل آینه! مثلاً در مقابل جمله "مهدی یه چیزی گفت که خیلی منو ناراحت کرد" شما باید جمله "مهدی چه چیزی گفت که خیلی تورو ناراحت کرد؟" را در پاسخ بازگردانید و آن‌قدر این‌کار را بکنید تا نارضایتی و دلیل بحث کردن طرف مقابل، به شکل واضح و بدون ابهامی روشن شود.

5- عینک طرف مقابل را به چشم بزنید!

حمله کردن به دیدگاه‌های طرف مقابل در هنگام گفتگو، بیشتر از هرچیزی موجب ایجاد حس تنهایی برای فرد مقابل و مانعی برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک می‌شود. این نکته در بحث‌هایی که بعد از ازدواج بین زن و شوهر شکل می‌گیرد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در هنگام بحث کردن، قبل از هر جمله‌ای که بخواهید بیان کنید، ابتدا مسأله را از نگاه طرف مقابل ببینید و با تحلیل مسأله از نگاه طرف مقابل، "هم‌تیمی" او شوید! هم‌تیمی شدن با طرف مقابل، علاوه بر اینکه موجب درک بهتر موضوع موردبحث می‌شود، حس تنهایی که در هنگام بحث کردن ایجاد می‌شود را هم از بین می‌برد و به نتیجه بهتری ختم می‌شود.

6- از رویکرد "ما در مقابل دیگران" استفاده کنید

رویکرد "ما در مقابل دیگران" یک روش قدرتمند برای همراه شدن با طرف مقابل، علی‌الخصوص برای زن و شوهرهاست. ایده این رویکرد این است که "تو اولویت اول من هستی" و به معنی "باز کردن حساب ویژه برای طرف مقابل" است.

با داشتن این رویکرد، جمله "این مسأله ناراحت‌کننده نیست و تو نباید ناراحت می‌شدی" باید با جمله "اگر تورو ناراحت کرده پس برای من محترمه و باید حل بشه" جایگزین شود.

7- احساسات خود را بیان کنید

a woman's heart breaks

در هنگام بحث کردن، سعی کنید با تأیید کردن و گاهی لمس کردن طرف مقابل، فضای صمیمانه بین خود و طرف مقابل را از دست ندهید. احساسات مثبت موجب ایجاد حس همدلی و گذراندن بحث در فضای آرام و کم‌تنش می‌شود.

8- به جای قضاوت کردن، تأیید کنید!

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن یک بحث کم‌استرس و سالم، بیان کردن احساسات از سوی دو طرف، بدون داشتن نگرانی از قضاوت شدن است. به‌طور کلی باید مهارت "تأیید به جای قضاوت" را تمرین کنید و با تأیید احساسات طرف مقابل، اجازه دهید موضوع به‌درستی بیان شود تا بتوان آن را به‌درستی حل کرد.

 

منابع:

www.wellandgood.com


بیشتر بخوانید: