یکی از کوچکترین محل‌های هر خانه، حمام و سرویس بهداشتی هستند. با این وجود، این اتاق کوچک، یکی از خطرناک‌ترین و حادثه‌خیزترین قسمت‌های خانه محسوب میشود؛ علی‌الخصوص برای سالمندان.

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، درصد بالایی از آسیب‌هایی که در حمام و برای افراد بالاتر از 15 سال اتفاق می‌افتد به بیمارستان و درمان‌های اورژانسی ختم میشود. پس لازم است که چند نکته حیاتی در رابطه با امنیت حمام و سرویس‌های بهداشتی را متذکر شویم.

8 توصیه مهم برای ایمنی سالمندان در حمام و سرویس بهداشتی

1- نصب دستگیره‌های نگهدارنده:

با توجه به اینکه 80 درصد آسیب‌های خطرناک رخ داده برای سالمندان بر اثر زمین خوردن به وجود می‌آید، جلوگیری از زمین خوردن سالمندان مهمترین مسأله در رابطه با امنیت آنهاست.

برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان در حمام و سرویس بهداشتی لازم است که حتما دستگیره‌های نگهدارنده استیل یا آلومینیومی در محل‌های پرریسک حمام و سرویس بهداشتی نصب شود.

یکی از فاکتورهای بااهمیت در نصب دستگیره‌های نگهدارنده، انتخاب محل صحیح و مناسب است. اولاً دستگیره نگهدارنده باید در محلی نصب شود که سالمند به‌راحتی بتواند به آن دسترسی داشته باشد و ثانیاً در ارتفاعی نصب شود که سالمند بدون خم شدن زیاد یا از دست دادن تعادل، آن را نگهدارد.

دستگیره‌های نگهدارنده را در محلی نزدیک به دوش یا وان حمام و همچنین در کنار سنگ توالت نصب میکنند.

2- دمای آب را چک کنید:

هرچقدر هم که یک سالمند با احتیاط حرکت کند، با یک حرکت غیرارادی شدید که بر اثر دمای بالا یا پایین آب به وجود می‌آید، به‌راحتی زمین میخورد. لذا لازم است حتما قبل از ورود سالمندان به حمام یا دستشویی، دمای آب را چک کنید و از بالا یا پایین نبودن بیش از حد دما اطمینان حاصل کنید.

3- از کفپوش‌های ضد لیز خوردن استفاده کنید:

برای اینکه آب موجود در حمام و دستشویی درست به سمت چاه فاصلاب سرازیر شود، معمولا کف حمام و سرویس بهداشتی را اندکی شیب‌دار میسازند. همین شیب اندک موجود در کف زمین خیس میتواند موجب لیز خوردن سالمند و افزایش خطر زمین خوردن او شود.

لذا در خانه‌هایی که سالمند حضور دارد، لازم است برای جلوگیری از این اتفاق، کف حمام و سرویس بهداشتی بوسیله کفپوش‌های ضد لغزش پوشانده شود. این کفپوش‌ها با استفاده از جنس خاص ضخیم  و شیارهایی که دارند، ریسک زمین خوردن را به مدار قابل قبولی کاهش میدهند.

4- صندلی یا ویلچرهای مخصوص حمام خریداری کنید:

برای سالمندانی که توانایی ایستادن یا حفظ تعادل را به مدت طولانی ندارند، بهترین گزینه خرید صندلی یا ویلچرهای مخصوص حمام است. این ویلچرها با توجه به جنس بدنه و روکش‌های ضدآب، میتوانند مستقیماً زیر دوش حمام استفاده شوند.


بیشتر بخوانید:

0 تا 100 ویلچرها!


5- از تخته‌های انتقال سالمند استفاده کنید:

یکی از مشکلاتی که سالمندان در هنگام خارج شدن از وان حمام با آن مواجه هستند این است که گاهی نمیتوانند پا را به اندازه کافی بالا بیاورند تا بتوانند از وان خارج شوند. برای حل کردن این مشکل میتوان از تخته‌های حمل سالمندان استفاده کرد. سالمند میتواند بر روی این تخته بنشیند و از فرد دیگری کمک بخواهد تا با کشیدن تخته در بیرون آمدن از وان به او کمک کند.

6- استفاده از ارتفاع‌دهنده‌های توالت فرنگی:

اگر ارتفاع توالت فرنگی برای سالمند پایین است، لازم است که با استفاده از ارتفاع‌دهنده‌های توالت فرنگی، در نشستن و برخاستن از روی توالت فرنگی به سالمند کمک کرد. با افزایش ارتفاع سطح توالت فرنگی حالت بدن فرد سالمند کمتر تغییر میکند و خطر از دست دادن تعادل در نشستن و برخاستن کمتر میشود.

این ارتفاع‌دهنده‌ها در کنار نصب دستگیره‌های نگهدارنده، ترکیب بسیار خوبی برای تضمین امنیت سالمندان در سرویس‌های بهداشتی محسوب میشوند.

7- روشنایی کافی:

از آنجایی که افزایش سن معمولا موجب کاهش قدرت دید میشود، لازم است که محیط حمام و سرویس بهداشتی از نور کافی برخوردار باشد. نور کم محیط ممکن است خطر لیز خوردن به دلیل قرار گرفتن اجسام در زیر پا را افزایش دهد.

8- اجسام مورد نیاز را در دسترس شخص قرار دهید:

در انتخاب محل رخت‌آویز یا جای وسایل داخل حمام دقت کنید. هرچقدر برای گرفتن و برداشتن حوله، شامپو، لباس و... نیاز به کش آمدن بیشتر باشد، به همان اندازه خطر از دست دادن تعادل و زمین خوردن بیشتر میشود.

پس وسایل را در محلی قرار دهید که به راحتی برای سالمند در دسترس باشند و دارای ارتفاع مناسبی باشند.

منابع:

1- www.CDC.gov

2- www.walkermethodist.org